Hej
Skulle behöva lite råd.
jag bygger isolerat attefalls hus och behöver hjälp med bästa lösning för mitt innertak.

jag vill ha så lite bygghöjd som möjligt då vartenda höjd centimeter räknas på loftet. detta utan att få problem med "nedböjning" av isoleringens vikt.

Takstolar cc120 med isolering och plast.

Detta är alternativen jag funderat på.
1. trätak, spontat 95 eller 120, i tjoklek 25mm, golvbrädor helt enkelt.
2. osb + gips
3. glespanel cc30 + takskiva 12-15mm

Något annat förslag mottags gärna.
tack för ett bra forum

Jonas
 
L
1 120 mellan takstolar går bra blir stadigt som ett helt flak , binder samman allt virke
men kommer att öka och minska i mått på bredd sommar och vinter , kan då gå isär med springor eller gå ihop och vilja vrida sig ner i skarvarna , taket blir vågigt
2 Nja
3 Är bra , normalt utförande i hus
 
L Liteavvarje skrev:
1 120 mellan takstolar går bra blir stadigt som ett helt flak , binder samman allt virke
men kommer att öka och minska i mått på bredd sommar och vinter , kan då gå isär med springor eller gå ihop och vilja vrida sig ner i skarvarna , taket blir vågigt
2 Nja
3 Är bra , normalt utförande i hus
Ok, tack
Det lutar åt alternativ 3.
Tror du det går att gå ner i tjocklek på glespanelen till 22mm?
 
L
Normalt 28 mera att skruva i och stadigare mellan takstolarna då det är 120 mellan , du tappar inte så mycket i takhöjd ( endast 6 mm ) och behöver inte gräma dig senare
Med gles kan elektrikern lägga alla rör och dosor under plasten mellan glesen , gott om plats
 
L Liteavvarje skrev:
Normalt 28 mera att skruva i och stadigare mellan takstolarna då det är 120 mellan , du tappar inte så mycket i takhöjd ( endast 6 mm ) och behöver inte gräma dig senare
Med gles kan elektrikern lägga alla rör och dosor under plasten mellan glesen , gott om plats
Tack.
6mm, ja många bäckar små på ett attefall.

Men jag håller med, bättre att göra det riktigt än att gräma sig senare.

reglerna på attefall borde ses över så man får platts med ett loft utan att slå knut på sig själv.

Tack för svaren
J

L Liteavvarje skrev:
Normalt 28 mera att skruva i och stadigare mellan takstolarna då det är 120 mellan , du tappar inte så mycket i takhöjd ( endast 6 mm ) och behöver inte gräma dig senare
Med gles kan elektrikern lägga alla rör och dosor under plasten mellan glesen , gott om plats
L Liteavvarje skrev:
Normalt 28 mera att skruva i och stadigare mellan takstolarna då det är 120 mellan , du tappar inte så mycket i takhöjd ( endast 6 mm ) och behöver inte gräma dig senare
Med gles kan elektrikern lägga alla rör och dosor under plasten mellan glesen , gott om plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.