Vi har tänkt ta husets gamla kakelugn i bruk efter säkert mer än 50 års stillestånd. Jag har fixat ett eldstadsplan men inre luckor har saknats. Jag har fått tag i ett par gamla men dugliga luckor som kommer att passa i öppningen om jag flyttar ett par gångjärn en aning. Frågan är: Hur tätt ska dessa innerluckor sluta? Det ser ut som att det blir en spalt på en eller två millimeter både i övre och nedre kanterna. Är detta för glappt?
 
Tätare än så var de inte.snarare ännu otätare.
 
Det skall finnas öppningar åtminstone vid gångjärnen där förbränningsluft kan komma in. Små spalter uppe och nere är knappast någon skada.

Erik
 
Tack för svaren. Då tror jag att jag gör ett försök och provar att ta ett foto så kan förhoppningsvis någon av er som har koll på sådana här grejer säga om det ser galet eller dugligt ut när det är färdigt.
 
Funktionellt lär det vara så bra som någonsin.
 
Mina kakelugnar är omsatta och renoverade av kakelugnsmakare nyss och vi har minst lika stora spalter vid innerluckorna så det där kommer säkert fungera jättebra.
Den huvudsakliga regleringen sker ju med spjället även om man brukar fälla ner ventilerna i innerluckorna när brasan kommit igång, så funktionen på innerluckorna är väl främst att hindra glöd att falla ut.
 
Så bra att ni tycker det ser funktionellt ut. Något skönhetspris lär inte min installation vinna men det var ju inte det som var meningen. Jag upptäckte att luckramen sitter lite löst så jag har utbildat mig här på forumet genom att läsa gamla inlägg så nu vet jag att jag ska köpa lite lerbruk och fästa ramen på nytt. Jag försökte även hitta någon instruktion om hur man ska elda i en kakelugn men hittade ingen som var helt tydlig. Hur gör man? Öppna spjäll - tänd en liggande trave lövträved - när det brinner bra stänger man spjällen - när det brunnit klart sänger man spjället ut mot skorstenskanalen - elda maximalt två gånger per dygn. Har jag fattat rätt?
 
Så brukar jag göra. Dessutom kan du skjuta in spjället i skorstenen till hälften när det brinner bra. Traven måste inte vara liggande heller. Det går att trava stående ved mot bakväggen och sedan tända några stickor utanför. Det brinner lite lugnare då. När det börjar brinna ner kan man röra lite i glöden för att det skall brinna ut bättre. Du skonar ugnen en aning om du inte tömmer ut all aska mellan eldningarna. Skall du elda snart igen är det bättre att lämna kvar en del aska på botten.

Erik
 
Förtydligar en detalj i Avemos inlägg som annars förklarar det mesta:
När elden kommit igång ordentligt kan du strypa med spjället precis så mycket (antagligen lite mer än hälften) att du inte känner någon lukt av os ovanför luckorna. Du ska alltid ha fullständig förbränning utan os, men det är bättre att det brinner så långsamt som möjligt.

Här finns mer info också:
http://www.alltomkakelugnar.se/elda-och-varda-din-kakelugn/elda-smart
 
Tusen tack för synpunkter och tips. Jag ska köpa lerbruk när andan faller på och ta hem en sotare som får titta igenom kakelugnen inför nästa vintersäsong. Jag fick reda på idag att senaste gången ugnen var i drift var november 1960, Det ska bli mycket intressant att höra vad sotaren tycker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.