Hej! Här är en intressant och frustrerande utmaning.
På något sätt har båda innerfönstren lossnat (som för att möjliggöra tvätt på insidan), och jag kan varken öppna eller stänga dem.
* Det verkar som att "spaken" som spärrar det stora fönstret från att stängas är i stängt läge (stopp-pluggen ute, liksom), så jag kan inte trycka ihop det fönstret.
* Jag kan dock inte öppna spaken, eftersom det lilla fönstret (med handtaget) är i vägen och inte heller gå att öppna.
* Jag har testat att ta i lite, men det känns som att jag utmanar ödet då - jag skulle nog rycka sönder något om jag tog i mer.

Någon som har förslag på hur jag kan pussla ihop fönstren igen? Jag är några meter över marken så att trycka utifrån är inte lätt (men jag kan säkert få tag på en stege om det är enda lösningen..)
Dubbla öppna innerfönster med blockerad spake, vilket hindrar stängning, med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller i spaken på ett dubbelfönster som inte går att öppna eller stänga korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två fönsterglas med öppna innerfönster och synlig låsspak, med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbla fönster som inte går att öppna eller stänga, med synlig spärrmekanism och fönsterhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju ut att vara ganska stor öppning mellan fönstren, går det inte att pilla upp haspen/spaken med något?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ser ju ut att vara ganska stor öppning mellan fönstren, går det inte att pilla upp haspen/spaken med något?
Jag kan pilla upp den halvvägs, men inte tillräckligt för den fastnar i karmen på det lilla fönstret. Kampen fortsätter, har du något mer tips/idé tar jag tacksamt emot!
 
Har du något annat likadant fönster i bostaden som fungerar? Kanske en bild av hur spärren ser ut kan ge några ideer?
Annars hade jag nog själv provat hjälpa till utifrån, en på insidan och en på utsidan tänker jag mig.
Man kanske kommer åt att pilla lite utifrån också..
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Så här ser de ut öppnade och stängda. Jag tror också att det börjar närma sig dags att fixa en stege och ha en person som trycker ihop fönsterdelarna på det lilla fönstret. Har experimenterat lite, och de goda nyheterna är att jag har kommit på hur det gick till. De dåliga nyheterna är att jag nu har ställt till samma problem på mitt andra fönster. :crysmile: Dags att leta stege och hjälp! Återkommer..
Öppet och stängt fönster som visar gångjärn och låsmekanism, med utsikt över gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två fönsterdelar öppnade i olika vinklar med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plastclipsen har en tendens art fort bli dåliga och då uppstår detta problem. Vet folk som inte får tag i reservdelar och blir tvungna att skruva ihop sina bågar.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Är det alltså bara plastclips som håller ihop fönsterdelarna?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Är det alltså bara plastclips som håller ihop fönsterdelarna?

Yes , idioti tyvärr..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Aha, ja, då tycker jag det borde vara en bra idé att hjälpas åt från vardera håll, en som puttar på utifrån och en som drar inifrån.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Aha, ja, då tycker jag det borde vara en bra idé att hjälpas åt från vardera håll, en som puttar på utifrån och en som drar inifrån.

Brukar räcka med en som trycker utifrån

Med vänlig hälsning, fremax
 
Hej på er! Ville uppdatera som tack för hjälpen!
Ja det stämde att det "bara" var att trycka utifrån, men utan tillgång till stege fick jag ta till MacGyver-lösningen och tejpa fast en plastkniv på en innebandyklubba, trycka in den mellan de två fönstren och tvinga isär dem (eftersom de tryckte mot och höll fast varandra). När det lyckades kunde jag försiktigt öppna de båda innerfönstren och till slut komma åt ytterfönstret så jag kunde trycka ihop inner- och ytterfönster i respektive ruta. Tjoho!
Plastkniv tejpfast på innebandyklubba används för att öppna fastklämt dubbelfönster vid husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastkniv tejpade på en innebandyklubba används för att öppna fastklämde fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Man med ljus hår och skjorta, text "MACGYVER APPROVES" på en meme-bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.