Hej,
Flyttat in i hus anno 1978 och tidigare ägare ( 2 generationer) har bokstavligen målat in/fast gångärnen. Vare sig snyggt eller praktiskt... Var tvungen att _skära ner en dörr då den inte satt på rätt sätt i snap-in.

Tog mig en stund att sedan skruva loss utan att förstöra skruv (fylld med färg naturligtvis) sedan ett par dagar med såpa och skrapa.Gångjörnen är nästan rena nu - men de blev skavda av min hantering (ser dock bättre ut i mina ögon...).

Kan någon se vad det är för producent/produkt? Kan man hitta motsvarande på marknaden? Jag vill fixa alla dörrrar men kan inte rengöra dem på detta sättet. Tar för mycket tid. Dessutom rätt så stor risk att plastdelen ger upp på någon dörr.

Tips emottages med tacksamhet!
 
  • Närbild av ett öppet dörrlåshus med synliga skruvar och låsbleck på en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sliten och delvis rostig dörrhasp monterad på en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Inte riktigt samma, mina har 4 skruvar i plastblecket. Sådan hittar jag inte alls hittar på marknaden nu. Jag förstår att det går att lösa men det hade varit bra att hitta rätt.
Det är ett stiliserat "G" (tror jag) på gångjärnsdelen i metall - är det någon som känner igen det. Tänkte på Gunnebo men det får jag inte ihop:)
 
Det spelar ingen roll om dörrdelen sitter med två eller fyra skruvar.
4 skruvar fanns på äldre dörrdelar medan de moderna använder 2 skruvar.
Loggan är troligtvis Grorud Jernvarefabrikk ett Norskt bolag som inte existerar längre.
 
Redigerat:
  • Gilla
rispalt
  • Laddar…
BirgitS
R rispalt skrev:
Hej,
Flyttat in i hus anno 1978 och tidigare ägare ( 2 generationer) har bokstavligen målat in/fast gångärnen. Vare sig snyggt eller praktiskt... Var tvungen att _skära ner en dörr då den inte satt på rätt sätt i snap-in.

Tog mig en stund att sedan skruva loss utan att förstöra skruv (fylld med färg naturligtvis) sedan ett par dagar med såpa och skrapa.Gångjörnen är nästan rena nu - men de blev skavda av min hantering (ser dock bättre ut i mina ögon...).

Kan någon se vad det är för producent/produkt? Kan man hitta motsvarande på marknaden? Jag vill fixa alla dörrrar men kan inte rengöra dem på detta sättet. Tar för mycket tid. Dessutom rätt så stor risk att plastdelen ger upp på någon dörr.

Tips emottages med tacksamhet!
Har du prövat med färgborttagningsmedel i stället för att skrapa så mycket?
 
Körde husmors (vaktmästar) receptet med grön såpa. Brukar fungera bra men det var så galet mycket färg, fick liksom ingen början på det utan att skrapa. Brukar använda en träpinne av ek, men nu blev det hårdare tag..
Ska testa färgborttaging nästa gång, funderat på det men varit nöjd med såpa i tidigare projekt.
Jag fick iaf en fungerande dörr efter rengöring. Kan bli att jag målar dessa vita igen... Mot min princip men jag kan ju iaf måla dem snyggt och undvika själva mekanismen.

Grorud Jernvarefabrikk (!) tack, historiska vingslag.:)!

Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.