Hej!

Jag köpte nyligen nya innerdörrar av "gammal standard" till min pågående renovering. Var noga med att mäta för att allt skulle bli rätt men till mitt stora förtret så bottnar inte gångjärnet i det nedre gångjärnet och således så kommer dörren inte tillräckligt långt ner för att kunna stängas. 3-4 mm för högt är alltså dörrbladet för att kunna stängas.

Min slutsats är alltså att gångjärnen i karmen inte matchar placeringen med gångjärnen i den nya dörrens placering av densamma höjdmässigt.

Förslag på lösning? Sågar ogärna i fyra nya dörrar för att komma runt problemet, och även om jag skulle göra detta så hänger ju inte dörrbladen "ordentligt" på gångjärnen.

Huset är byggt 1959 så att gammal standard är rätt val av dörrar är jag tämligen säker på.

Tacksam för hjälp!
 
surris
V Vainikainen skrev:
Hej!

Jag köpte nyligen nya innerdörrar av "gammal standard" till min pågående renovering. Var noga med att mäta för att allt skulle bli rätt men till mitt stora förtret så bottnar inte gångjärnet i det nedre gångjärnet och således så kommer dörren inte tillräckligt långt ner för att kunna stängas. 3-4 mm för högt är alltså dörrbladet för att kunna stängas.

Min slutsats är alltså att gångjärnen i karmen inte matchar placeringen med gångjärnen i den nya dörrens placering av densamma höjdmässigt.

Förslag på lösning? Sågar ogärna i fyra nya dörrar för att komma runt problemet, och även om jag skulle göra detta så hänger ju inte dörrbladen "ordentligt" på gångjärnen.

Huset är byggt 1959 så att gammal standard är rätt val av dörrar är jag tämligen säker på.

Tacksam för hjälp!
Funkar det att kapa av pinnen på gångjärnet på karmen?
 
Ibland är gångjärnstappen lite tjock så det kan krävas lite övertalning för att dörrdelen ska passa.
Ibland räcker det att vålda lite med en hammare i andra fall får man borra ur lite.
Ta bilder om jag missförstått problemet.
 
surris surris skrev:
Funkar det att kapa av pinnen på gångjärnet på karmen?
Tyvärr avhjälper ju inte det problemet då det övre gångjärnet bottnar som det ska, men inte det undre. Alltså sitter det övre gångjärnet aningen för högt 🤔
 
Slippa ner höjden på hylsan?
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Bilder? Även om olika standarder infördes successivt så är det väl inget som säger att dörrarna är från 1959 bara för att huset byggdes då?
 
surris
V Vainikainen skrev:
Tyvärr avhjälper ju inte det problemet då det övre gångjärnet bottnar som det ska, men inte det undre. Alltså sitter det övre gångjärnet aningen för högt 🤔
Okej då kan du slipa/kapa ner det övre gångjärnet.
 
  • Gilla
123abc och 4 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att innan 80-talet finns det ingen standard för gångjärn och karmar monterades för hand och det kan skilja lite.
 
  • Gilla
Vainikainen
  • Laddar…
BirgitS
V Vainikainen skrev:
Huset är byggt 1959 så att gammal standard är rätt val av dörrar är jag tämligen säker på.
Enligt vad dörrtillverkarna brukar skriva så skapades den gamla standarden några år in på 60-talet. Innan dess fanns det ingen standard utan olika snickerier hade dörrar och karmar med sina egna mått.
 
  • Gilla
Vainikainen
  • Laddar…
surris surris skrev:
Okej då kan du slipa/kapa ner det övre gångjärnet.
Som sagt, skruva bort övre gångjärnet från dörrbladet. Sätt fast det i skruvstäd, eller liknande. Ta vinkelslipen och kapa 3mm i nerkant. Slipa bort eventuellt slipskägg, och missfärgningar. Samt runda till det lite.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.