Jag har köksskåp från ikea, Ädel heter luckorna. Googlade fram att färgkoden är s 0502-y05R 15.

Jag har även nya garderober med Bergsbo(?) dörrar. Jag håller på att renovera gamla garderober o tänker måla dörrarna i samma färg som Skaland, men har inte funnit dess färgkod. Ädel luckorna är hyfsat likt Bergsbo, och jag tänkte i samma veva måla en del köksskåpslister så jag köpte Beckers o blandade till en s 0502-y05R 15

Men sen kom jag på att mina innerdörrar också behöver färg, samt foder o socklar. Samt att jag nyligen renoverat alla fönster, o dem fick högblank vit.

Nu är jag splittrad om vilken färg jag skall använda.

1, fönstren kan jag stryka på igen invändigt.
2, Överskåpen i köket har lister runt om som behöver piggas till o dessa kan jag måla med s 0502-y05R 15 då blir det helt korrekt i köket.
3, innerdörrar med socklar o lister bör ju gå i samma nyans, men vilken vit-nyans är vanligast för detta?
4, gamla garderoben bör få en nyans som är mellan Beckers vita och antikvita, för att matcha Bergsbo.

Egenligen var det nog klantigt blanda till s 0502-y05R 15 som är dyrare, när Beckers antikvita är snudd på identiskt, jag ser knappt skillnad. Säljaren på Krauta "å nej nej, det är inte samma nyans" ...pyttsan.

Lite splittrat inlägg jag vet, styr mig rätt nu :)
 
Redigerat:
Det är inte samma färg. Den du blandat till drar lite åt rött. Anledningen till att IKEA gjort så är troligtvis för att de inte vill att den ska upplevas gul mot en S 0500 N. Den kan ju dock då istället upplevas som rosa.

Vanligaste nyansen är fortfarande S 0502-Y, men S 0500-N tar över mer och mer.
 
Dracula skrev:
Egenligen var det nog klantigt blanda till s 0502-y05R 15 som är dyrare, när Beckers antikvita är snudd på identiskt, jag ser knappt skillnad. Säljaren på Krauta "å nej nej, det är inte samma nyans" ...pyttsan.
Jag skulle absolut påstå att det i praktiken inte är någon större skillnad på S0502-Y och S0502-Y05R.
 
Nu har jag målat, och tro det eller ej så syns faktiskt skillnaden utan att behöva "studera" färgerna. Nu måste jag dra på ett lager S0502-Y05R istället för S0502-Y.

Jag bestämmer mig för att köra S0502-Y på innerdörrar o lister/socklar, så får det bli S0502-Y05R(rödtoniga) på garderrovsdörrarn i sovrummet och på de större passbitarna i köket mellan överskåp o tak så de matchar IKEAS Ädel vit.

Bergsbo garderobsdörrar från IKEA är också åt det röda hållet, och skulle tro det är S0502-Y05R, dvs samma som Ädel vit. Och den gamla inbyggnadsgarderoben jag renoverat som också står i sovrummet med Bergsbo-garderoben skall ju matcha så både får den vit-röda.
 
* Ser att jag skrivit Skaland i mitt inlägg, det är fel, skall stå Bergsbo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.