Jag har ett problem med en innerdörr, försökte justera dörren genom att skruva på samtliga karmhylsor, vilket ledde till att dörren blev skev och slog mot dörrlisten. Från början gjorde hylsorna motstånd, men nu snurrar bara dessa runt utan att något händer. Jag använder en T nyckel. Vad behöver jag göra? Har hylsorna hamnat för långt in? Behöver man lossa hela karmen?
 
  • Vit dörr med ett runt hål, sannolikt för ett dörrhandtag eller lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild av vad som förefaller vara ett hål, möjligen en avloppsöppning, med stark oskärpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallskruv på träyta, rundat huvud, insex, grov gänga, använd för konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit öppen garderobsdörr med synliga gångjärn och skruvhål, sparsamt upplyst interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hexagonhuvudbult i vit dörr, lätt rostig, färgskada och sprickor runt den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med kiköga, säkerhet, privatliv, metallring, enkelt, närbild, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får gänga ut hela skruven, med avsedd nyckel som biter i hylsan och den del som är för franska gängan. Troligtvis biter inte gänga i trät, blev liksom för stor. Och borra nya hål 5 - 10 centimeter nedanför/ovanför befintligt hål ( finns speciell borr för det ) Försök inte att borra 14 mm i karmen och 6 mm exakt i centrum rakt, det ska mycket till för att klara det. Och nya karmskruvar Går inte att använda samma hål, utan täcks med plastpropp
 
Släppte du på skruvarna innan du började justera hylsorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.