Nya dörrar monterade i gammal karm
Dörren tar i karmen på tryckessidan.
Funderar på att ta fram slipmaskinen och slipa karmen (alternativt hyveln), sedan måla.

Andra lösningar?
Vit dörröppning med markerat område, skuggor på vägg, vinkel från insidan, svart linje ritad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett svart handtag hänger löst från en stängd vit dörr inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörr med synlig gångjärnsdel och dörrkarm, inomhusmiljö, sparsam inredning, dagsljus, spår efter tidigare beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit dörrkarm syns, med en öppning som leder till en korridor eller rum.
 
B bjorsi skrev:
Andra lösningar?
knäcka gångjärnen om där finns plats på gångjärnssidan
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
T tergo skrev:
knäcka gångjärnen om där finns plats på gångjärnssidan
Ser ut att finnas plats.
Vit stängd dörr och vägg med synlig dörrkarm och handtag, neutralt interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppstår det något problem med att det tar emot enligt bild?
Vad har du för slutbleck? Kanske kan du justera plösmåttet annars kan du byta slutbleck.
 
1 123abc skrev:
Uppstår det något problem med att det tar emot enligt bild?
Vad har du för slutbleck? Kanske kan du justera plösmåttet annars kan du byta slutbleck.
Det tar emot i karmen. Jag får ta i för att stänga dörren.
Slutblecket ser ut så här
Närbild på en vit dörrkarm med skadad del och synlig gångjärnsplatta, tecken på slitage eller inbrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Sådär blev det när jag böt dörr i gammalt hus och behöll karmen. Vet inte om dörrarna hade lite annan tolerans i produktionen eller något. Jag tog bort några mm med bandslipen och målade, och sedan var det bra.
 
Har stött på det problemet med gamla dörrar. Kan skilja 2-5 mm på en gammal dörr jämfört med en ny. Brukar funka med att rikta gångjärnen eller justera karmen
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Har stött på det problemet med gamla dörrar. Kan skilja 2-5 mm på en gammal dörr jämfört med en ny. Brukar funka med att rikta gångjärnen eller justera karmen
Tyvärr är inte karmskruvarna synliga (allt är målat med många lager färg. Ska testa att rikta gångjärnen
 
Den har nog inte satts med karmskruv den karmen. Förr spikade man fast en dörrkarm
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte klar med var och hur dörrbladet tar emot karmen.
Det du ringat tolkar jag som plösmåttet men så som du sedan beskriver så tar dörrbladet emot i karmen innan dörren är stängd.
Kan du ta en översiktsbild från utsidan där springan runt hela dörrbladet syns när dörren är stängd samt beskriva problemet så det tydligt framgår exakt vad och var problemet är.
Om dörrbladet tar emot karmen innan dörren är helt stängd så får du rikta gångjärnen så det blir en större springa mellan karm och dörrblad i framkant (låssidan).
Det vanligt att man måste rikta gångjärn om det är gammalstandard med den typen av gångjärn.
Exempel på gångjärnsriktare.
https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarnsriktare-2000017312
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag är inte klar med var och hur dörrbladet tar emot karmen.
Det du ringat tolkar jag som plösmåttet men så som du sedan beskriver så tar dörrbladet emot i karmen innan dörren är stängd.
Kan du ta en översiktsbild från utsidan där springan runt hela dörrbladet syns när dörren är stängd samt beskriva problemet så det tydligt framgår exakt vad och var problemet är.
Om dörrbladet tar emot karmen innan dörren är helt stängd så får du rikta gångjärnen så det blir en större springa mellan karm och dörrblad i framkant (låssidan).
Det vanligt att man måste rikta gångjärn om det är gammalstandard med den typen av gångjärn.
Exempel på gångjärnsriktare.
[länk]
Återkommer med bild i morgon.
Som du skriver så har dörrbladet emot karmen innan dörren är helt stängd.
 
1 123abc skrev:
Jag är inte klar med var och hur dörrbladet tar emot karmen.
Det du ringat tolkar jag som plösmåttet men så som du sedan beskriver så tar dörrbladet emot i karmen innan dörren är stängd.
Kan du ta en översiktsbild från utsidan där springan runt hela dörrbladet syns när dörren är stängd samt beskriva problemet så det tydligt framgår exakt vad och var problemet är.
Om dörrbladet tar emot karmen innan dörren är helt stängd så får du rikta gångjärnen så det blir en större springa mellan karm och dörrblad i framkant (låssidan).
Det vanligt att man måste rikta gångjärn om det är gammalstandard med den typen av gångjärn.
Exempel på gångjärnsriktare.
[länk]
Dörrbladet tar i karmen på markerat ställe
Vit dörr med silverhandtag och reflektion som ser ut som en ögla på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är i detta läge dörrbladet kärvar. Trycker jag till med våld går dörren igen.
 
Testa att rikta lite med en gångjärnsriktare.
 
Gav mig på och riktade vid 22.30 idag, kanske inte det smartaste då hjärnan inte vill vara med. Har testat att riktat på alla möjliga vis men får inte till det. Borde stannat upp och funderat när första knäcken gav oönskat resultat.
Nu tar dörren i karmen än mer på låssidan till den grad att dörren inte alls går igen. Men samtidigt tar den även i på gångjärnssidan, dörrbladet fjädrar.
Inomhusmiljö med delvis öppen dörr och diffust ljus som skapar mjuka skuggor på väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörrkarm och vägg med skuggor och ljusinsläpp. Minimalistisk och ren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen borde vara att knäcka så hela dörren förskjuts mot gångjärnen men samtidigt utåt/framåt från karmen?
Stängd dörr med två mörkgrå pilar, uppåtriktad och neråtriktad, på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker att jag tänker rätt men det blir fel 🤯

Om jag riktar gångjärnen i karmen bort från öppningen plus riktar gångjärnen i dörrbladet bort från dörrbladet, blir det rätt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.