Hej!

Bor i ett hus från 1990 där en innerdörr nyper, tar i uppe i karmen och går inte att stänga.
Det känns som att karmen är sned / för låg i ena hörnet.
Jag har försökt att justera med gångjärnsknäckare, men det är ju snäpp-gångjärn så de är ju egentligen inte avsedda för att "knäcka".
Karmskruven förstår jag mig inte riktigt på, för det verkar ju inte sitta sådana skruv som man kan sätta karmskruvshylsa i, utan det verkar ju vara 4 st skruv med kryss-huvud i vardera sida av karmen - så jag förstår inte riktigt hur jag ska justera de heller (om det går)?

Jag tror att nederkant av karmen en gång i tiden kan ha kapats (med multiverktyg) när parkettgolv las in och parkettgolvet kilades in under karmen, kan det ev. ha påverkat detta nu?

Vi ska troligtvis inom kort byta både dörrblad och karmar, men innan det är beställt ny karm/dörr och fått tag på snickare - så skulle jag gärna vilja fixa så det åtminstone går att stänga dörren.
Jag har en gång i tiden lyckats att justera den så den gick att stänga, men nu är det tillbaka och går inte att stänga.

Går detta att justera rätt utan att ta ner hela karmen och sätta om den?

En annan "lösning" är väl att ta ner dörren och såga av 3 mm av dörrens överkant med sänksåg? ;-)

Mvh
/Marcus
 
  • Stängd vit innerdörr med guldfärgat handtag och tapet med bil motiv synlig på högerkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en gul vattenpass över en dörrkarm för att kontrollera dess lodräthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på dörrkarmens övre hörn med sprickor och flagande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruv med tecken på korrosion i fästpunkt på vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är snett och ska ni ändå byta inom kort hade jag kapat dörren några mm upptill. Troligtvis har dörren svällt något nu eftersom fuktigheten inomhus är högre på sommaren.
 
Kan det vara en sättning i väggen tänker på sprickan ovan fodret ?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Du kan ju sänka hela dörren genom att släppa på dom undre skruvarna i gångjärnen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.