Y
Mindre tjusig rubrik.

Är på G att göra ett större badrum. Dörr ska omplaceras. Frågan är åt vilket håll jag bör låta den öppnas åt.

Orange, grönt, blått, rött... Är de färger som symboliserar alternativen, de svarta strecken
är åt vilket håll sovrumsdörrarna(och toa) går åt...

Hur ska man tänka? Spontant har jag funderat på orange alternativet..


baddorr.jpg
 
utåtgående dörr i ett bdarum är tipset. Grön är direkt olämplig pga en vindpust eller liknande riskerar att få fart på en halvöppen dörr och skada Keramiken. En orange dörr blockerar en massa i badrumet
 
RÖD. Som oftast kommer du gå mellan bad och sovrum. Med den röda dörren slipper du gå runt för att koma dit du ska.

Och så trodde jag vi enades om att toan skulle stå rakt fram... ;)
 
Normalt sett går en badrums dörr utåt, det för man ska göra ett uppvik av tätskiktet på tröskeln som till badrum har en högre kant och det blir svårt att få uppvik om dörren går inåt men i vårt eget badrum går dörren inåt för det var mest praktiskt och badrummet är stort så det är minimal risk att vattnet skulle stå ända upp dit.
 
Jag har hört att badrumsdörrar skall gå utåt om det skulle bli en fallolycka så skall den skadade inte kunna blockera dörren.
Sedan hade jag valt röd, men jag har barn som vet hur man kommer in utifrån med skruvmejsel och då kan man sitta i godan ro och hålla emot låset från insidan.
 
Y
haavard skrev:
Och så trodde jag vi enades om att toan skulle stå rakt fram... ;)
VVSfirman och snickare var här på plats och tyckte inte det var så dumt ändå med vinklad. ;)
Och igår hade jag en som jobbar inom vården med rullstolsbundna som inte heller tyckte det skulle vara så illa.

Ahaja, utåtgående dörr. röd... 90... yes yes får väl bli så :)
 
Redigerat:
röd är den bästa. . badrumsdörrar och ytterdörrar ska enligt norm öppnas utåt, i badrumsfallet på grund av handikappanpassning och som yttervägg av utrymmesskäl. . ska du sälja huset i framtiden kommer du få anmärkning fall dörren öppnas inåt
 
Röd. Förutom tidigare nämnda fördelar ser man inte rakt i badrummet,
 
Y
karmen är satt, enligt röda principen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.