Har monterat en innerdörr med karm från byggmax. Det glipar dock 5 mm mellan dörr och gångjärnssidan på karmen. Ska det verkligen vara så? Om inte, vad kan man göra åt det?
Glapp på 5 mm mellan nyinstallerad innerdörr och karmens gångjärnssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt är ca 2 mm glipa på en karm utan tätningslist. Är det gångjärnsidan du fotat? Och är det sk snap-in gångjärn?
 
Lasselano skrev:
Normalt är ca 2 mm glipa på en karm utan tätningslist. Är det gångjärnsidan du fotat? Och är det sk snap-in gångjärn?
Det är gångjärnssidan ja. Dörren var bara att snäppa i så jag antar att det är snap-in. Man trär in gångjärnen i dörren och trycker till så snäpper det fast.
 
Japp då är det snap-in. Jag tänkte att du kanske inte tryckt in "tungan" tillräckligt men har det snäppt så ska den vara på plats. Om du mäter djupet på falsen i karmen, alltså ytan som gångjärnen sitter i, får du då 42 eller 45 mm?
 
Lasselano skrev:
Japp då är det snap-in. Jag tänkte att du kanske inte tryckt in "tungan" tillräckligt men har det snäppt så ska den vara på plats. Om du mäter djupet på falsen i karmen, alltså ytan som gångjärnen sitter i, får du då 42 eller 45 mm?
Tack för svar! 42 mm får jag.
 
Då är det rätt karm. Är dörren 40 mm tjock så ska det bli en 2 mm glipa och så ska det vara. Är du säker på att gångjärnen "snappat" ordentligt?
 
Gångjärnen har snappat och dörren är 39 mm. Dessvärre är karmen krokig som en banan. Köpte mej ett vattenpass modell större och kontrollerade eftersom jag misstänkte detta. Får ta och försöka reklamera karmen. Tack för hjälpen!
 
Karmens krokighet borde ha kunnats kompenserats för vid monteringen, kraftigare än så är den inte....
 
med tanke på glipan i golvet och listen som inte skärmas av karmen så är nog resten snett och vint också och antagligen orsaken till problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.