Efter att ha lagt nytt golv var jag tvungen att lägga i några brickor och höja 2 dörrar för att få plats med en matta. Nu kan jag inte låsa dörrarna och det vore bra att kunna det då det är 2 dörrar till toalett och badrum. Några bra tips på hur man löser detta på smidigaste sätt?
 
Jag tänker mig att du har en gammal sorts gångjärn och att det är där du lagt brickor för att höja upp dörren från golvet. Det gick tydligen bra utan att dörren tog i överdelen på karmen.
Kan du inte ta av dörren, såga av den i nederkanten motsvarande brickornas tjocklek, ta bort brickorna och sedan hänga tillbaka dörren? Då borde låset hamna på samma plats som det hade från början.
 
Hyvla av undersidan på dörrarna och ta bort brickorna.
 
Ta loss slutblecket och fila efter hålet för låskolven.

Protte
 
Precis som Protte skriver. Låskolven träffar inte hålet i låsblecket och du kan därför inte låsa. Skruva som sagt bort blecket och fila hålets översida till kolven går in i hålet
 
hsd
prototypen skrev:
Ta loss slutblecket och fila efter hålet för låskolven.

Protte
det går att fixa med en Dremmel, utan att ta loss blecket
 
hsd skrev:
det går att fixa med en Dremmel, utan att ta loss blecket
Tack för alla bra tips! Det med Dremmel låter ju smidigast. Vad är detta för något?
 
HandySmurf skrev:
Det är ett multiverktyg.
aha, ok då har jag ett multiverktyg från Jula redan. Det räcker förhoppningsvis för detta ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.