Hej,

Jag har börjat montera innerdörrar och har några frågor... Jag har mätt och fått dit första dörrkarmen i lod i alla riktningar och hängt på dörren. Det är ju ett litet glapp när man stängt dörren på kanske 3-5 millimeter mellan dörrbladet och karmen. Vilket kan leda till problem när lufttrycket ändras ex man öppnar ett fönster och det blåser mycket så kan dörren stå och slå mot karmen fast att den är stängd. Hur för hindrar man detta vid montering av innerdörr? Jag vill inte sätta en gummilist runt om för dörrarna kommer att stå öppna större delen av dagen (barnen kan dra sönder dessa). Eftersom det är sovrumsdörrar ska dessa stängas på kvällen. Detta ljud är ganska störande kan jag tänka mig. Jag har inte upptäckt om jag har det än men jag har bara monterat första dörren och vill förhindra detta i fortsättningen. Den första dörren som jag monterade går in till en gå- ingarderob där dörren är stängd större delen av dagen där kan jag ju sätta gummilist.

Finns det några regler hur en toadörr skall monteras. Skall den öppnas in i badrummet eller ut i vardagsrummet? Vi har en trappa precis vid toadörren och öppning utåt kan då medföra att någon skulle hamna i trappan vid en all för kraftig öppning av dörren.

En vägg är 26 mm bredare än dörrkarmen finns det någon speciallist som man kan änvända för att täck detta mellanrumn innan man sätter sit dörrfoder?

Sätter man dörren direkt mot parkettgolvet eller ett par mm upp i dörr hålet?

Det är en Swedoor men snap-in fästning av dörrbladet.

/Honeybun
 
B
är det springa på gångjärnssidan eller låssidan eller båda?
placera badrumsdörren så den praktisk placerad
 
Det är springa på låssidan.
 
Provat att bända ut låsblecket?
 
Jag satte sådana transparenta silicon pluttar som man har på köksluckor och garderober som ljuddämpare. En uppe och en nere, blir lagom "spänn" och dessutom så låter det inte så mycket när barnen slänger igen en dörr.
 
Låsblecket? Finns det alltid sådan "flärpar" som man kan benda ut och göra springan mindre? Det visste jag inte ska prova.
 
B
kan du mäta va karm överstycke och nederstycke är?
du får kanske använda gångjärnsknäckare
 
Hm, att justera gångjärnen skulle väl inte hjälpa mot glappet i dörren? Det blir väl justering av låsblecket som sagts ovan, eller också någon form av "gummipluppar" som också nämnts tidigare. Gillar idén med siliconpluttarna, skall nog skaffa ett par själv tror jag.

#Havsutsikt, var köpte du dina?
 
Hade några över från köksmonteringen, men det finns på K-rauta såg jag. Annars Ikeas avdelning för komplettering av skruv och beslag. Sitter på en karta finns i olika storlekar.
 
B
tips är att man skruvar fast gångjärnsidan först.
sen test stänger dörren, för att kolla stängningen.
 
Och speciallisten du behöver tror jag heter klackfoder. Det är en foderlist med en 13 mm klack som hamnar an mot dörrkarmen. Det är bättre att använda en sådan än att sätta ett vanligt foder+ en 13/26 mm list eftersom dörr+karm rör sig lite när man öppnar och stänger och det blir svårt för spacklet att hålla.
 
Honeybun skrev:
Hej,


Finns det några regler hur en toadörr skall monteras. Skall den öppnas in i badrummet eller ut i vardagsrummet? Vi har en trappa precis vid toadörren och öppning utåt kan då medföra att någon skulle hamna i trappan vid en all för kraftig öppning av dörren.

/Honeybun
Ska inte toadörrar alltid monteras utåt? Har för mig att i små utrymmen som badrum och garderober ska dörrar placeras utåtgående. Kanske mer rekomendationer än regler. Har du ett stort badrum kanske det inte spelar någon roll. Det kan det ju vara svårt att öppna en dörr inåt i ett litet rum, enligt min mening känns det ganska opraktiskt att öppna den inåt. men en smaksak.
Lycka till!
 
Finns det några regler hur en toadörr skall monteras. Skall den öppnas in i badrummet eller ut i vardagsrummet? Vi har en trappa precis vid toadörren och öppning utåt kan då medföra att någon skulle hamna i trappan vid en all för kraftig öppning av dörren.



Ja, men det är främst en fråga om tröskeln, för att få en hög kant som tätskiktet på golvet kan gå upp mot så monteras dörren vanligast med öppning utåt på toaletter mm. Då blir tröskeln högst in mot rummet.
 
Gångjärnsknäckare funkar inte på moderna innedörrar.
Klackfoder duger inte när det skiljer 26mm, Man får sala/smyga på karmen med 26mm .
Jag sätter stumpar av tätningslist på mina innedörrar 3 st brukar räcka.
Mina dörrar går tyst och fint, inget skrammel här inte !! :)
 
B
det går. men man får va försiktig.
tycker du ska sätta en list hela vägen. typ dammlist.
blir fult med list stumpar. eller gummipluttar
i lås blecket så kan du justera så den inte låter så mycke när den är stängd(låser dörren liksom).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.