Hej hej!

Har en fråga angående Diplomat innerdörrar.
Kollar på den här modellen:
https://www.byggmax.se/dörrar/innerdörrar/innerdörr-contur-1-tät-diplomat-vit-p6611034

Jag fattar dock inte riktigt det här med karmarna.
Man kan välja karmar eller karmpaket (med tätningslist), men jag blir inte klok på om man får med karmöverstycke eller bara karmsidorna?

Saken är den att jag har ett Hultsfredshus från 1970, med gamla slitna gabon-dörrar och där sitter karm och foder i ett stycke.
Detta medför att jag måste såga ut karmarna ur väggen och eventuellt fälla in reglar för att kunna fästa den nya Diplomat-dörren.

Men jag fattar inte riktigt vad det är jag behöver köpa hos Byggmax?

Tack för hjälpen!

MvH /Ola
 
Har samma hus och har bytt innerdörrar. Gör precis som du säger, fäll in ny regel när karmen är borta.
Sen köper man ett karmset av rätt storlek.
Byggmax verkar ha lite olika karmset. I en modell ingår överstycke och i en annan ingår det inte. Du behöver givetvis ett överstycke.
Sen väljer man vilken tröskel man vill ha.
Falsad,platt eller badrumströskel.
Kom i håg att köpa rätt karmdjup så det passar till väggtjockleken, i ditt fall skulle jag gissa på 68mm.
 
V verktygsgurun skrev:
Har samma hus och har bytt innerdörrar. Gör precis som du säger, fäll in ny regel när karmen är borta.
Sen köper man ett karmset av rätt storlek.
Byggmax verkar ha lite olika karmset. I en modell ingår överstycke och i en annan ingår det inte. Du behöver givetvis ett överstycke.
Sen väljer man vilken tröskel man vill ha.
Falsad,platt eller badrumströskel.
Kom i håg att köpa rätt karmdjup så det passar till väggtjockleken, i ditt fall skulle jag gissa på 68mm.
Ah tackar!
Är helt novis så jag har typ noll koll på sånt här.

Antar att det vettigaste är att först såga ut dörrhålet och därefter köpa karmarna?
Vet du förresten vad det kan vara för mått på reglarna man behöver fälla in?
Kan det vara 45x45 eller är det nått uddamått tro?

Tack!
 
olabroberg olabroberg skrev:
Ah tackar!
Är helt novis så jag har typ noll koll på sånt här.

Antar att det vettigaste är att först såga ut dörrhålet och därefter köpa karmarna?
Vet du förresten vad det kan vara för mått på reglarna man behöver fälla in?
Kan det vara 45x45 eller är det nått uddamått tro?

Kan inte svära på måtten men om jag minns rätt så är regeln 50mm, sen är det 10mm spånskiva på var sida väggen vilket blir 70mm.
Så närmsta karmtjocklek är 68 mm.
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.