Hej,

Vi har precis flyttat in i en gammal lägenhet. Dörren till städskrubben har inte ett vanligt handtag utan ett lås med nyckel som inte fungerar och dörren går inte och stänga. Se bifogade bilder. Vill gärna byta ut detta mot ett vanligt handtag. Går det? Vad behöver jag köpa och hur gör jag?
 
  • Vit dörr med metall låskista och nyckel, traditionell design, vertikala linjer, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med trasigt lås och nyckel, skadad karm, inomhusmiljö, renoveringsbehov, motljus, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med gammalt lås och nyckel, skadat låskistaomslag, ommålad, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort hål så du får i en låskistan. Det kommer bli både svårt och klurigt. Sen kanske dörren inte är tillräckligt bred.
 
De dörrarna är ofta väldigt tunna vilket inte fungerar bra med att fälla in låshus.
Jag hade fått låset lagat/utbytt om det är något problem med det och justerat dörren om så krävs.
Det vanligaste jag brukar se med gamla kammarlås är att slutbleck saknas eller är defekt.
 
tommib
Det kanske är läge att tänka lite lateralt?

Ett vanligt skåpshandtag och magnetlås? Man kan också titta på varför det inte går att stänga. Är det låset det är fel på eller går dörren inte igen tillräckligt för att låset ska kunna fungera efter fjorton lager färg.

Estetiskt är det sannolikt snyggast att försöka behålla befintlig lösning och renovera upp låset men det beror väldigt mycket på ens egen smak och vad man gjort i övrigt i lägenheten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.