Jag har en luftvärmepump (Appliance) köpt på Silvan som på sistone levererar dåligt med kyla samtidigt som den isar igen, och det enda jag kan tänka mig orsakar detta borde vara för dålig luftgenomströmning om den "tillverkade" kylan utifrån inte tas upp av den cirkulerande luften inomhus. Jag har gjort rent filtrena samt testat att köra ett tag utan dessa men isbildningen påbörjas inom någon minut efter igångsättandet. Kan det vara för mycket media i den? Ideer?
 
Om fläkt och allt annat fungerar i innerdelen skulle jag tro att du fått brist på gas i maskinen.
Vid "gasbrist" brukar man se att det fryser till fort på nedredelen av batteriet i innerdelen, alltså hela batteriet fryser inte till.
 
Håller med föregående inlägg, förmodligen brist på köldmedie.
 
Aha, det kan nog stämma. Lite konstigt bara att det fryser när det är brist på gas tycker jag. Hur kommer det sig?
 
Ska försöka förklara, köldmediets tillstånd i en förångare är blandat. Dvs både vätskeform och ångfas. I ditt fall så har du så pass lite köldmedie att det går över i ångfas alltför snabbt. Aggregationsförändringen är den princip kylteknik/värmepumpsteknik grundar sig på. När köldmediet övergår från vätska till ånga så upptar den stora mängder värmeenergi och därmed fryser batteriet. Det är väl den vettigaste förklaringen jag har att erbjuda.
 
Jodå, att det åtgår värme för att förånga vätskan till gas har jag koll på,det som känns konstigt är att den lilla vätska som kan förångas (om det är för lite i systemet) ska kunna bilda is, jag tycker att det borde vara desto mer överskott på varm inomhusluft som värmer upp aggregatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.