Hej hej
Har ett suterrränghus byggt 1949 där jag vill fixa till ytskikt på väggarna. Egentligen bara två rum som ligger direkt mot jordvägg och ett pannrum som ligger delvis under mark.
Någon gång (vet inte för det är ett dödsbo) smälldes det upp diverse innerväggar och källaren inreddes. På i princip samtliga väggar sitter det glasfiberväv. På några ställen på innerväggarna har det bubblat upp lite granna på väggen cirka en-två decimeter upp från golvet. Inte farligt mycket och inga missfärgningar eller så. I största delen av källaren är det kaklat golv. Vi har ett FTX-system installerat och ventilationen är god och vi har inga problem med lukt av mögel (förutom ett rum där det förut låg laminatgolv på plast på spånskivor på tidningspapper. Sen det är borta är även lukten borta). Självklart stiger det upp en hel del fukt från marken eftersom det är platta på mark och en del av denna fukt vandrar ju upp i väggarna (antar att det är därför det bubblat lite på ett par ställen på glasfiberväven)

Min plan är var att riva bort all glasfiberväv där det är löst och sen bredspackla alla väggar. Inte de väggar som ligger under mark/mot jord alltså utan endast innerväggar och väggar som ligger ovan mark.

Har läst på många ställen att det inte är bra att använda sig av vanligt spackel i källare men gäller detta även under mina förutsättningar, dvs god ventilation, inga tydliga tecken på fuktproblem annat än stigande fukt nerifrån?

Jag tänkte sedan måla med Aura som är en diffusionsöppen färg på samtliga väggar.

Vad säger ni sakkunniga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.