En dum fråga från en lekman. När man köper innerdörrar fråm Byggmax (som förövrigt är riktigt billiga) och man ska ha dörrkarm. Levereras dessa lösti byggsats. Är det vanligt? Eller kan kvaliteten på hela kitet vara bristfällig?

Någon med kunskap eller egen erfarenhet?
 
ja karmarna till enkla innerdörrar kommer nog alltid i småbitar. Undantaget är väl ytterdörrar som levereras i sin karm.

Det är vad jag vet inget som helst fel på karmarna från Byggmax.
 
Kanon! De ser riktigt bra ut för att vara så lågt pris. En komplett innerdörr i snygg design inkl karm för 1 100 spänn tycker jag är helt ok!
 
Är det svårt att sätta upp en innerdörr med karm??
 
även min dyra yterdörr hade en karm som kom i byggsats, men den var busenkel att sättaihop.
 
Fortsatt fundering...

Har karmar och innedörrar standardmått nu för tiden, så man kan köpa en karm på t.ex. Byggmax och dörren från Kilsgaard?
 
1100 kr?!?!?!

Jag köper innedörr "Annette" 7x20 från Swedoor 600 kr
Jag köper karm 93mm (std) för 279 kr på Hornbach
Jag köper 8 st karmskruvar å 1.99 på Byggmax
Jag köper tröskel strl 7 med ca 3-4 cm hög av ek 129 kr Hornback

Summa: 1024 kr. Ingen ByggMax kvalite här nono. Bara karmskruvar ;)
 
snart_klar skrev:
Fortsatt fundering...

Har karmar och innedörrar standardmått nu för tiden, så man kan köpa en karm på t.ex. Byggmax och dörren från Kilsgaard?
Jag köpte dörren till toan på Beijer för 595 kr (rea) och karmen på Byggmax för 299 kr. Passar ferfekt. Anledningen till att jag inte köpte karmen på Beijer var att den kostade nästan lika mycket som dörren (typ 550 kr)

// Lidman
 
Coolman skrev:
1100 kr?!?!?!

Ingen ByggMax kvalite här nono. Bara karmskruvar ;)
För 1100 kr får man alltså vitmålade dörrar och karmar. Ca 900 kr kostar en obehandlad dörr med karm på Byggmax.

// Lidman
 
Ja, naturligtvis vitmålad hela rubbet.

Håller med om att karm hos de välsorterade lokala bygghandlare ville ha 600 för en karm...

När det finns för 279 kr i ordinarie pris.

Har funderat på massiv innerdörr istället. Inte formpressad.

Vet nån prisskillnad mellan formpressad och massiv?

 
Dum fråga kanske, men är det verkligen "samma" grejer för mindre än halva priset mot en lokal byggfirma på karmen??
Vi ska snart köpa nya innerdörrar med karm och har tittat på dooria addera för ca 2500:- /st med karm + handtag. Det skulle ju löna sig mycket att köpa karmen på byggmax...
 
Jag köpte mina dörrar och karmar på Beijers . Byggmax tar 399:- för karmen och Beijers 470:-. Känns bättre att handla dom på beijers, samt så springer jag inte benen av mej för 70:-/ dörren ;)
 
Vi fick rekomendation att höra efter men en lokalt snickeri vilket vi inte ångrat! Vi köpte nio massiva trädörrar (vitmålade ) med måttanpassade karmar samt fem ektrösklar för 15 000 kronor (inkl moms). Jättefina och rejäla :)

De har ockås gjort våra ekskivor i köket (massiva 4 cm) till en kostnad av 900 kr/m. Det var halva priset mot vad våra köksleverentörer skulle ha.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.