Har jordvärme av märket IVT Greenline C8 med endast utegivare monterad. Som jag förstått kan man endast välja mellan ute- eller innegivare, inte både och. Nu i dagarna är det kallt, och värmepumpen jobbar på med tillskott samtidigt som vedspisen går och solen strålar in.

Detta innebär att jag får något varmare än jag behöver och vill ha ur kostnadssynpunkt vilket har fått mig att fundera på att flytta in givaren. Är det att rekomendera eller kommer jag att få väldiga svängningar i temperatur inomhus om vädret slår om?

Huset är en tegelkåk i ett och ett halvt plan och ganska långsmalt. Har fläktar så att jag kan fördela spisvärmen vilket gör att huset kan vara ganska jämnvarmt om jag vill. Kör jag inte md fläkten skiljer det en hel del från det varmast till det kallaste.
 
Är det samma givare inne som ute?
För dig blir väl innegivarvarianten bäst ..(.tycker för egen del att den funktionen är bäst jämnt)Går det inte att koppla bägge och så att innegivaren bestämmer ?

Mvh
 
Pannan är ca 10 år gammal och manualen anger endast att man kan välja vilken man vill ha. Har ingen servicemeny utan man får flytta på en bygling inanför skalet vid givarbyte.

Med enbart innegivare får jag inen indikation på att det blir kallare ute vilket gör att huset måste kylas ner innan innegivaren reagerar.
 
Har du inga termostater på dina radiatorer/golvvärme?
 
Det sitter endast kranar idag, dvs inga temostater. Har läst på forumet att ett system utan terostater är att föredra då systemets hela vattenvolym fungerar som en ackumulator. Stänger termostatventilerna av har pumpen ingen vattenvolym att värma.
 
Bättre eller sämre med termostater diskuteras överallt.
Men min tanke är att har du ett rum med kamin och därmed för varmt i det rummet är det inte fel mer termostater som stänger värmen i just det rummet medan du eldar.
Värmepumpen jobbar fortfarande mot dom andra elementen.
 
Håller med om detta och skall troligen sätta på termostater vid kaminen. Ingen mening att ha 30 grader i ett rum, även om jag sprider det med kanalsstemet.
 
Skaffa termostater du kan ju ha dom på max;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.