Tjo!
Någon gammal inbrottstjuv lr liknande som sitter på en listig lösning hur man får upp en innedörr där låskistan har knasat ihop? :) i detta fall en dörr till en matkällare. Huset är från 1933 så inte omöjligt att dörren/låskista osv är lika gammalt.
Av någon anledning går inte kolven in när man vrider ner handtaget, har svårt att tro att dörren ”gått i baklås” dvs att låset av sig självt skulle låst sig.
Har försökt blotta låskistan under täckbrickan i förhoppning att hitta ngt ställe att dra tillbaka kolven manuellt med, men det verkar inte finnas.
Någon som har en bra ide eller är det börja såga i dörrbladet för att komma åt kolven den vägen, sen börja laga?
Alt är såklart en välriktad ninjaspark men risken är ju att dörr/karm går sönder och känns svårt hitta motsv storlek på dörr att ersätta med.
 
  • Skadad dörrkarm med trasigt lås och exponerat trä, behöver reparation eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal dörr med lås och vita förvaringslådor i ett trångt, sparsamt upplyst rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en en gammal ASSA 404.
Om den är låst så åker inte fallkolven in med trycket så testa att låsa öpp den först.
Om du låst upp den och det fortfarande inte fungerar så har troligtvis tryckesroddaren brustit pga slitage och då kan man påverka kolven via det undre hålet för tryckesskruv med en bockad liten skruvmejsel eller lagom kraftig bockad ståltråd.
Det går även att borra sig in i låshuset för att påverka fallkolven men borra lås är inget jag beskriver på forumet.
 
  • Gilla
maverik
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är en en gammal ASSA 404.
Om den är låst så åker inte fallkolven in med trycket så testa att låsa öpp den först.
Om du låst upp den och det fortfarande inte fungerar så har troligtvis tryckesroddaren brustit pga slitage och då kan man påverka kolven via det undre hålet för tryckesskruv med en bockad liten skruvmejsel eller lagom kraftig bockad ståltråd.
Det går även att borra sig in i låshuset för att påverka fallkolven men borra lås är inget jag beskriver på forumet.
Går det att säga något om det är nedåt eller uppåt i det nedre hålet jag ska hitta något att trycka mot?
Vi använder inte låset och har inga nycklar så att det skulle låst sig av sig självt känns mysko.
Hittade en hyffsat kraftig ståltråd i rostfritt, men vet inte riktigt vad jag letar efter i det nedre hålet.
 
Det finns tyvärr en massa olika lösningar på innandömet i låshuset men antingen drar man in kolven eller så påverkar man på samma sett som roddaren normalt påverkar när trycket manövreras..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.