Hej våtrumsexperter!
Projektledaren för vår badrumsrenovering menar att man inte får ha innanpåliggande vattenrör till handdukstork (kopplat till bergvärmen), utan att de måste ligga synliga. Stämmer det?
 
BirgitS
Jag antar att projektledaren inte menar att de måste vara synliga hela vägen från bergvärmepumpen så hur lång sträcka gäller det?

Men jag tror inte jag har sett någon handdukstork där ventilen har varit gjord för att rören kommer bakifrån.
 
Det är ca 2m från där duschen ska vara till handdukstorken, hon menade att på den sträckan måste rören ligga synliga utanpå för att byggregler om säkert vatten säger det.
(alla andra rör är innanpåliggande)

Handdukstorken har nedåtgående ventiler, men tänkte att rören från dom kunde vända in i väggen och gå bakom..
 
handdukstorken ska möjligen inte sitta på en yttervägg? Om så är fallet så har han rätt, rören ska dras på sånt sätt att frysrisk inte förekommer!
 
Handdukstorken ska sitta på en innervägg! Även där den tänkte rördragningen går är också innervägg.
 
B Beccie skrev:
Det är ca 2m från där duschen ska vara till handdukstorken, hon menade att på den sträckan måste rören ligga synliga utanpå för att byggregler om säkert vatten säger det.
Vad menar du med det här? Är det rör från varmvattnet som ska in till handukstorken eller ska det vara vatten från golvvärme/radiatorer som ska in?

För om det är vatten från värmesystemet så är det ju katastrof att ta ut dem ur väggen vid duschen. Det är ju bara ett extra hål i tätskiktet där det är som blötast och störst risk att få vattenskador.

Om det å andra sidan är varmvattnet som du vill köra genom handukstorken så ska du tänka om. För då får du ett system som du inte kan reglera efter temperaturen utomhus utan då får max värme året runt vilket är väldigt trist 8 månader per år. Dessutom så ökar du bara risken för att drabbas av Legionella så det är bara nackdelar med den lösningen.
 
Ja det känns som att det är någon information som saknas. Om det finns bilder från pågående projekt hjälper det.

Hakade också upp mig på utanpåliggande rör från duschplats, där får det inte finnas genomföringar till värme enligt Säker Vatten (om inte ända uppe vid taket).

Med den info du gett ser jag inget hinder att mata torken med rör via vägg + kopplingsbricka där röret släpps ut.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Vad menar du med det här? Är det rör från varmvattnet som ska in till handukstorken eller ska det vara vatten från golvvärme/radiatorer som ska in?

För om det är vatten från värmesystemet så är det ju katastrof att ta ut dem ur väggen vid duschen. Det är ju bara ett extra hål i tätskiktet där det är som blötast och störst risk att få vattenskador.

Om det å andra sidan är varmvattnet som du vill köra genom handukstorken så ska du tänka om. För då får du ett system som du inte kan reglera efter temperaturen utomhus utan då får max värme året runt vilket är väldigt trist 8 månader per år. Dessutom så ökar du bara risken för att drabbas av Legionella så det är bara nackdelar med den lösningen.
Hej! Tack för utförligt svar, och ursäkta min dåliga beskrivning som enbart beror på min egen okunskap i ämnet!
Rummet ska ha vattengolvvärme, så det borde väl inte krävas vara så mycket rördragning som krävs inne i själva badrummet?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det känns som att det är någon information som saknas. Om det finns bilder från pågående projekt hjälper det.

Hakade också upp mig på utanpåliggande rör från duschplats, där får det inte finnas genomföringar till värme enligt Säker Vatten (om inte ända uppe vid taket).

Med den info du gett ser jag inget hinder att mata torken med rör via vägg + kopplingsbricka där röret släpps ut.
Tack, då har jag lite mer kött på benen att ifrågasätta. Känns som att de kanske bara vill att man ska ta eldriven för att det är lättare installation.
 
Vad är det för rör i duschen som är tänkta att ansluta torken till?
 
Det är nog inga rör i duschen, men projektledaren beskrev det som att det skulle bli ”rör längst hela väggarna” om vi tog vattenburen. De propsade på eldriven. Däremot så ska ju golvet få vattenburen golvvärme, och det var inga problem.
 
BirgitS
Det är ju absolut mot alla regler att ha värmerör som går igenom väggen inne i duschen.
 
Kan vara så att du har radiatorer i övrigt och att det sitter eller ska sitta en liten shunt någonstans utanför badrummet för att mata golvvärmen. Och att de menar att de behöver dra in en egen matning till torken och då genom duschen. Det är som sagt mycket olämpligt och emot branschregler så att det blir synligt är det minsta problemet.

Svårt att ge förslag på alternativa lösningar utan lite mer info om helheten.

Det är inte standard men man kan gå upp med golvvärmeslingan och vända i handdukstorken. Den lär ju ha luftning i toppen. Blir dock lite låg temp generellt gissar jag.
 
Jag får nog ta reda på lite mer info från projektledaren!
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.