Ny medlem men har smugit i kulisserna länge. Hoppas detta hamnar i rätt kategori.
Håller på med lååångsiktig planering av ombyggnad av köket. En del från grunden och en del eventuellt baserat på Ikea-stommar.
Jag vet att många utgår från Ikea. Fråga - Har ni då gjort en ram som ligger utanför den ursprungliga stommen, dvs att när man öppnar luckan så ser man kanten av original-stommen? För lådorna antar jag att det inte är något problem att bara förlänga stommen lika mycket som lådfrontens tjocklek och sedan se till att fronten passar innanför? Skulle skenan dra in lådan för långt så får man väl sätta ett stopp bakpå.
Från grunden - de gryt-gångjärn som finns för innanförliggande behöver de något stopp för luckan i stängt läge så den inte pekar lite inåt. T ex kan kanske anpassa hyllorna så att luckan landar mot dem? Finns det gångjärn som är synliga så man får ett mer traditionellt utseende men ändå självstängande?
Det kommer att dröja innan det är dags att beställa plywood men planeringen är halva nöjet. Jag kommer också att göra en prototyp, kanske i form av en köksö.

Olle
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Kan tyvärr inte hjälpa dig angående fronter och lådor, har inte egen erfarenhet när det gäller det du undrar över. Men det finns många andra här som har det så du får säkert en hel del tips.

När det gäller gångjärn antar jag att du vill ha självstängande gångjärn som ser ut som ett gammaldags tappgångjärn och då blir dessvärre mitt tråkiga svar — nä, det har jag aldrig sett. Och inte hittade jag något heller när jag sökte på några olika alternativ. Å andra sidan har jag definitivt inte svart bälte i googling heller...

Hursomhelst — lycka till med planering och byggande och än en gång — välkommen!
//Ronnie
 
Kolla in Åraslövs kök, visst blir det mycket dyrare än IKEA, men oj så mycket bättre. Och jämfört med tex ballingslöv så tycker jag att jag fick en oerhörd valuta för pengarna... Och lägger man till vitvaror, bättre kvalitet på inredning, lite el och VVS så är skillnaden på totalen inte så stor. Men vi har ett ganska litet kök. Har man ett stort kök så blir det förståss dyrare.
 
Jag har en platsbyggd garderob med innanförliggade dörrar och fronter. Där har vi använt ett grytgångjärn som ger ett klassiskt utseende när dörren är stängd:


Gångjärn av typen grytgångjärn på en vit platsbyggd garderobsdörr, troligen från Blum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gömda grytgångjärn på en platsbyggd garderobsdörr, möjligtvis från Blum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att de är från Blum men är inte helt hundra.

//Bernieberg
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att sätter in man konventionella gångjärn i en ikea stomme kommer inte luckan gå att få att linjera. Tror inte stommen är styv nog. De gångjärn som sitter där går att justera i alla riktningar. Jag antar de ovan är det som gäller isåfall...
 
JohanLun skrev:
Kolla in Åraslövs kök, visst blir det mycket dyrare än IKEA, men oj så mycket bättre. Och jämfört med tex ballingslöv så tycker jag att jag fick en oerhörd valuta för pengarna... Och lägger man till vitvaror, bättre kvalitet på inredning, lite el och VVS så är skillnaden på totalen inte så stor. Men vi har ett ganska litet kök. Har man ett stort kök så blir det förståss dyrare.
Ingen rättvis jämförelse. För nu är det väl snarare ikeastommar pimpade med egentillverkade luckor, extra distanser och listverk, samt mängder med eget arbete, som avses. Det blir billigare än ett standard ikeakök till och med. Och ser, nästan, ut som ett Åraslövskök och, definitivt, mycket bättre ut än ett standard ikeakök. Men även mer jobb också så klart 😊
 
Jag tror inte att Blum har den typen av gångjärn. Jag har i alla fall inte lyckats hitta sådana på deras hemsida.
Däremot vet jag att Grass har den typen. Om någon vet fler tillverkare av den typen av gångjärn (och var man kan köpa dem) så är jag också intresserad av att få veta det.
 
Theofil har så vitt jag minns en bra katalog med gångjärn. Kolla i den och berätta att jag har fel.
 
Tack för välkomnande och idéer. Det är utseende som Berniebergs bilder jag hoppats på.
Jag får kolla Grass och även Blum. Något tips om var man får tag i Grass?
Vad säger ni om mina funderingar kring Ikea-stommarna och de kök som syns här på Byggahus m fl platser? Om man är petig så är de bara "riktigt innanförliggande i stängt läge"? Om det går att förstå vad jag menar.
Godnatt / Olle
 
Torpolle skrev:
Tack för välkomnande och idéer. Det är utseende som Berniebergs bilder jag hoppats på.

Vad säger ni om mina funderingar kring Ikea-stommarna och de kök som syns här på Byggahus m fl platser? Om man är petig så är de bara "riktigt innanförliggande i stängt läge"? Om det går att förstå vad jag menar.
Godnatt / Olle
Jag umgås med samma planer och med, vad det verkar som, ungefär samma tidshorizont. För mig som redan har ett kök fullt med ikeastommar som jag kan återanvända blir det inget svårt val; kostnadsskillnaden för att få ett äkta innanförliggande blir jämförelsevis enorm.
Kör på säger jag :)
 
Ikea har en lucka laxarby i trä. Den är riktigt fin. Tyvärr fick de inte till den vita färgen så vitt har utgått, men finns som reservdel, eller svarta som finns kvar. Luckan känns miltal bättre än ikeas MDF luckor. Jag funderade ett tag på att göra nåt liknande och isåfall hade jag nog valt att ha en laxarby lucka på en stomme helt standard och sen bygga i in ikea stommen i lim trä skivor som stack ut förbi stommen till nivå med luckan. Mellan två skåp räcker det med en list.
 
Vill man göra det riktigt lätt för sig så finns det vad man kallar för Gångjärnsdekor...

Helt enkelt ett fejkat gångjärn och så använder man standard lösningar för just gångjärnen.

Fejkat gångjärn på vit dörrkant med ett riktigt öppningsbart gångjärn monterat ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fejkat gångjärn på vit dörr som dekorativ detalj, synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.theofils.se/produkt/Gangjarnsdekor-rostfritt-890100--69101.aspx
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Slacker - kul idé men jag en snickarkompis som aldrig skulle sluta pika mig för sådant "fusk"
Det lutar åt att etapp 1 blir platsbyggt. Vägg med grunda skåp, bara hyllor (troligen fasta). Övergår till funderingar kring detaljutförande - riktigt platsbyggt eller stommar, hitta gångjärn osv. Förhoppningsvis ska detta byggas under vintern, i en del som ska göras om från topp till tå.
Etapp 2 - den vanliga köksinredningen kommer senare. Här ligger Ikeas stommar bra till. Mindre jobb och enkelt med inredning. Troligen blir det bara överskåpen som ska ha luckor, resten blir utdragsvarianter. Egna luckor och fronter som anpassas till etapp 1, shaker-liknande.
Någonstans i detta ska det bli en köksö också.
Nästa anhalt; gångjärnsjakt.

Torpolle
 
Nu har jag hittat det jag söker. Grass gångjärn halvtäckande 412.770.08.0815 används för innanförliggande med en tjock monteringsplatta 317.393.6608. Jag har inte provat, det är som jag sa i början ett långt projekt. Man ska ta ut lite i kanten på luckan för den delen som går runt kanten. Ser det inte i skisserna i katalogen men jag antar att hålraden i skåpsidan ska flyttas inåt.

Torpolle
 
Torpolle skrev:
Nu har jag hittat det jag söker. Grass gångjärn halvtäckande 412.770.08.0815 används för innanförliggande med en tjock monteringsplatta 317.393.6608. Jag har inte provat, det är som jag sa i början ett långt projekt. Man ska ta ut lite i kanten på luckan för den delen som går runt kanten. Ser det inte i skisserna i katalogen men jag antar att hålraden i skåpsidan ska flyttas inåt.

Torpolle
Har du hittat någonstans att köpa dem? Jag antar att det blir tokdyrt om man skall be lokala brädgården (läs Beijer Bygg) ta hem dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.