S
Innan jag denna lördag med annalkande storm börjar att byta blandare så undrar jag om jag behöver åka till Bauhaus för att inhandla något först?
Det är ett rakt byte där en IKEA-blandare ska bytas not en Gustavsberg. Varm och kallvatten ser rätt ut men i samma veva ska jag också byta diskmaskin. Ska jag lämna den övre svarta?

Tackar för eventuella förslag!
 
  • Hand som håller en vattenanslutning för diskmaskin med röd packning inuti, inför byte av blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med Aqualogik-avstängningsventil och anslutningar för varm- och kallvatten som förberedelse för att byta blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutningar och slangar under diskbänk inför byte av blandare och diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta tillhör gamla diskmaskinen, så den kan du skippa. De behöver övergångsnippeln i mässing.
 
S
Tack Tompafix!

Du menar att bort med allt svart och att jag behöver köpa en koppling mellan nya blandaren och nya diskmaskinen?
 
  • Hand håller en diskmaskinsanslutning med metallkoppling och röd tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att sitta en övergångsnippel i mässing på den gamla. Den bör passa även till nya blandaren och diskmaskinen..

Du behöver gängtätning till nippeln, mot blandarkopplingen. Blir bäst med lin och pasta. Dismaskinkopplingen brukar ha inbyggd tätning.
 
S
Hmmm, jag undrar om den gamla mässingnippeln går att få loss och sätta mot den gamla, den ser ut att vara annorlunda. Eller ser jag galet?
 
S stefan991 skrev:
Hmmm, jag undrar om den gamla mässingnippeln går att få loss och sätta mot den gamla, den ser ut att vara annorlunda. Eller ser jag galet?
VVS-installation med markeringar och text som instruerar om att spara och ta bort delar vid byte av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna ska du spara o sätta på nya blandaren. Den borde passa. Annars brukar det följa med en i plast när man köper blandaren om den inte passar direkt på nya blandaren
 
S stefan991 skrev:
Hmmm, jag undrar om den gamla mässingnippeln går att få loss och sätta mot den gamla, den ser ut att vara annorlunda. Eller ser jag galet?
Det är nog ingen övergångsnippel, den ser ut att sitta där permanent.
Jag hade köpt en övergång så man inte står där utan.
 
A Andy78 skrev:
Det är nog ingen övergångsnippel, den ser ut att sitta där permanent.
Jag hade köpt en övergång så man inte står där utan.
Du har nog rätt. Kollade på min mobil. Den sitter fast ser jag nu.
Men du borde ha en i plast med i nya diskmaskinen
 
S
Se på...det låg en plastövergång gömd i en påsa. Då löste ni det också!

Bör jag ändå köpa en i mässing plus lite lin/pasta eller kör jag på denna?
 
S stefan991 skrev:
Se på...det låg en plastövergång gömd i en påsa. Då löste ni det också!

Bör jag ändå köpa en i mässing plus lite lin/pasta eller kör jag på denna?
Har den gummipackning? Annars behöver du lin eller gängtejo
 
S
Den har en liten packning. Stort tack för snabb och kompetent hjälp. Nu slapp jag åka ut i yran.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
D ska du inte ha lin eller pasta om det är packning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.