Det börjar bli dags att skriva papper på tomt + byggsats (entreprenaden är inte spikad, har fått en offert men fler är på gång). Vi köper alltså även tomt från byggföretaget men ej totalentreprenad. Vi har gjort en egen ritning på hus och har fått ett pris på byggsatsen. Vi har inte gjort alla val och tillval ännu utan kommer göra det under tiden för bygglovsansökningar m.m.

Några spontana tips på klausuler vi ska lägga till i kontrakten? Eller prutningar man kan försöka göra? Bör man pruta in tillval redan innan vi skriver på nånting? Andra tips mottages tacksamt!
 
Det är väl svårt (läs omöjligt) att pruta efter man har skrivit på ?...

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl svårt (läs omöjligt) att pruta efter man har skrivit på ?...

//KoW
Tillvalen skrivs på långt efter entrepenadkontraktet, så de kan man säkert fortfarande pruta på.

I övrigt gäller väl läs på läs på läs på...och låt gärna nån kunnig granska kontraktet ordentligt.
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl svårt (läs omöjligt) att pruta efter man har skrivit på ?...

//KoW
Efter påskrift ändras tonen. Du är nu företagets egen bitsch.
 
Ja, misstänker också att det som ska prutas bör göras innan man skrivit på även om det kanske går senare också.
 
Klausul om vite om entreprenaden inte färdigställs på utsatt tid. Vi hade det och det blev en himla fart på byggarna när slutdatumet närmade sig.
 
pruta innan,säg ni köper annat annars
 
nybyggd - Vi ska försöka pruta men jag får nog använda andra argument än att vi köper annat, eftersom vi alltså är bundna till husfabrikanten om vi vill ha tomten. Och det vill vi :)

Gurravasa - bra tips om vite! Ska se till att det finns med när vi skriver avtalet med entreprenören!
 
Skriv in rejäla viten för förseningar.
 
Vad är "rejäla viten" i klartext? Förslag, tack!

Ska man ha den klausulen även på husföretaget och inte bara på entreprenaden? Vill ju inte att det ska stå en massa byggare och trampa i väntan på försenad husleverans heller?
 
Bäst är om du kan få med vite i avtalen med alla större aktörer som är inblandade och som kan riskera att försena hela bygget. Jag byggde lösvirke och då är det ju ett himla pusslande eftersom olika entreprenörer ska bli färdiga i rätt tid för att nästa ska kunna ta vid.

Vi hade vite på 3000 kr per påbörjad vecka efter bestämt färdigställandedatum, vilket inte låter så mycket, men var tillräckligt för att den lokale rörmokaren la manken till för att bli klar i tid iaf.

Har tyvärr ingen uppfattning om skäligt vite för en försenad husleverans, men iom att inga hantverkare kan komma igång så kan det ju bli ganska dyrt för dig som byggherre så summan bör nog vara avsevärt högre än mina 3000...
 
Bellasmamma skrev:
Vad är "rejäla viten" i klartext? Förslag, tack!

Ska man ha den klausulen även på husföretaget och inte bara på entreprenaden? Vill ju inte att det ska stå en massa byggare och trampa i väntan på försenad husleverans heller?

minst 5-siffrigt belopp per vecka.



Jag hade rekommenterat att du låter någon sakkunnig titta på handlingarna innan du skriver på. Det brukar löna sig.
 
Hej,

skriv in en klausul om att du kan komma ur kontraktet om du inte får bygglov, annar står du där kanske med en byggsats som du inte kan använda. Vi hade detta i vårt avtal, och det räddade oss vid avslag på bygglov.

Vi har iofs bara vite på entreprenörens arbete, men det skadar inte att få det på husleverantören.
 
Tack för era tips! Känns som att man inte kan få för många goda råd just i dessa frågor!

Jag har fattat det som att byggsatsen inte produceras förrän bygglovet är klart eftersom vi under bygglovsansökningstiden, prel 5 veckor (bygger inte i Stockholm), ska göra alla tillval och fortfarande har möjlighet att göra ritningsändringar. Men ja, ska definitivt se till att jag inte är bunden till nåt om inte bygglovet går igenom!
 
Ett seriöst husföretag skulle aldrig tillåta att tillverkningen av byggsatsen påbörjas innan bygglovet är klart. De flesta som bygger behöver ju dessutom ett byggnadskreditiv och ett sådan kan man inte (iallafall inte hos Nordea) starta innan man fått bygglov. Och ett seriöst husföretag skulle aldrig påbörja produktionen av byggsatsen innan de fått en spärrförbindelse på byggsatsen från banken.

Så det låter ju som om du iallafall har valt en seriös husleverantör ;=) Tyvärr har jag hört att det finns företag som tillåter att du beställer byggsatsen innan både bygglov och finansiering är färdigt, har man med ett sånt att göra är det nog läge att skriva en en massa extra klausuler i kontraktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.