Hej!
Ska byta fönster till källaren och dessa är från utsidan inmurade längs sidorna och på insidan inmurade längs nederkant. På insidan är det trätak där minst 1 eller 2 plankor behöver tas bort ifall det ska sättas innifrån.
Vad tycker ni är bäst? Att ta det från insidan och riva murbruk där eller från utsidan?
 
  • Ett gammalt fönster med texturerad yta och flagnande färg på en blåmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liggande fönster med frostat glas mellan vita ramar, inbyggt i mörk vägg och ljus takbeklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det här är nog ett "typiskt try and error" projekt, där första fönstret blir försöksobjektet.
Jag skulle lyfta ur fönstret ur karmen, sedan inifrån såga/hugga med stämjärn av understycket och bryta loss det. Därefter samma sak med sidostyckena. Sist överstycket på lämpligt sätt så att inte taket skadas.

Men detaljerna kommer du garanterat på medans du river :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
B
När jag gjorde detta jobb på mitt hus så öppnade jag fönstret, tog bort den glasdelen och sedan sågade sönder fönsterkarmen i några delar med en tigersåg och tog loss den i delar, så man inte skadade putsen runt fönstret invändigt eller utvändigt speciellt mycket.

Satte dit mina ersättningsfönster utifrån sedan.
 
  • Gilla
Jens5
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det här är nog ett "typiskt try and error" projekt, där första fönstret blir försöksobjektet.
Jag skulle lyfta ur fönstret ur karmen, sedan inifrån såga/hugga med stämjärn av understycket och bryta loss det. Därefter samma sak med sidostyckena. Sist överstycket på lämpligt sätt så att inte taket skadas.

Men detaljerna kommer du garanterat på medans du river :)
Okej ja det är nog att stycka upp befintligt fönster lite försiktigt sen klarnar det nog! Ja återkommer med resultat!
 
Plockade bort fönsterblecket och det såg inte så kul ut undertill. Behöver jag mura om underkant tro eller finns det något enklare sätt?
 
  • Fönsterfoder med flagande färg och skada, visar tecken på förfall och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Orsak till att byta fönster och är det flera?
Att jag frågar är utifrån att jag renoverat och bara ersatt kopplat glas med 2-glaskassett i bågen på åtta källarfönster.
 
Redigerat:
J Jens5 skrev:
Plockade bort fönsterblecket och det såg inte så kul ut undertill. Behöver jag mura om underkant tro eller finns det något enklare sätt?
Det är inget att bry sig om så länge det finns understöd för klossarna så man kan höjdjustera fönstret. Det är bara att borsta av det värsta och fylla ut med isolering.
I ditt fall hade jag bytt fönstret från insidan för det är ändå enklare att återställa än att ta in en murare för att fixa utsidan eller så får man sätta plåtar.
 
Redigerat:
FG FG skrev:
Det är inget att bry sig om så länge det finns understöd för klossarna så man kan höjdjustera fönstret. Det är bara att borsta av det värsta och fylla ut med isolering.
I ditt fall hade jag bytt fönstret från insidan för det är ändå enklare att återställa än att ta in en murare för att fixa utsidan eller så får man sätta plåtar.
Okej så under fönsterblecket
FG FG skrev:
Det är inget att bry sig om så länge det finns understöd för klossarna så man kan höjdjustera fönstret. Det är bara att borsta av det värsta och fylla ut med isolering.
I ditt fall hade jag bytt fönstret från insidan för det är ändå enklare att återställa än att ta in en murare för att fixa utsidan eller så får man sätta plåtar.
Okej så under där fönsterblecket satt behöver jag inte fylla med nån massa/bruk?
 
J Jens5 skrev:
Okej så under fönsterblecket

Okej så under där fönsterblecket satt behöver jag inte fylla med nån massa/bruk?
Nej, det är bara att låta det vara som det är.
 
  • Gilla
Jens5
  • Laddar…
FG FG skrev:
Nej, det är bara att låta det vara som det är.
Okej låter bra! Tack för hjälpen !
 
A AndersS skrev:
Orsak till att byta fönster och är det flera?
Att jag frågar är utifrån att jag renoverat och bara ersatt kopplat glas med 2-glaskassett i bågen på
A AndersS skrev:
Orsak till att byta fönster och är det flera?
Att jag frågar är utifrån att jag renoverat och bara ersatt kopplat glas med 2-glaskassett i bågen på åtta källarfönster.
Det är också 8 som ska bytas för min del.
Anledningen är att de flesta är rötskadade efter bristande underhåll genom åren.
 
Ok, då har du andra förutsättningar. Våra är från 1960 kärnfriska, så det var bara att ta ur glasen, limma samman ytter/innerbåge, fräsa ur och återmontera, samt måla. Rörde aldrig karmarna.
Vit fönsterram liggande på en handduk inuti verkstad, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram med måttstock och delvis ihopfällbar stege eller ställning inuti, på golv i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalt placerat fönster med reflektion av lysrör på en arbetsyta, grå ram och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
J Jens5 skrev:
Plockade bort fönsterblecket och det såg inte så kul ut undertill. Behöver jag mura om underkant tro eller finns det något enklare sätt?
Jag skulle plocka bort allt lös där och gjuta en plan yta med expanderbetong. Expanderbetong är extemt lättflytande och flyter därför ut bra. När det är klart har du en fin yta att ställa det nya fönstret på klossar eller träkilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.