Fick en fråga av en kompis i veckan om krypgrund eftersom jag är lite inne i husbyggnation. Men jag blev så ställd av frågan så kunde inte ge något bra svar.

Hon pratade om att hennes bror tydligen gjort nån form av friggebod/attefallshus med krypgrund som i sig inte var ventilerad utan inmurad från alla håll. Lät mer som en platta på mark men det ska tydligen ha varit krypgrund.

Om hon missförstått det vet jag inte men började spåna i det där. Torpargrunders ventilation täcktes ju över på vintern, men de hade ju åtminstone uppvärmning via murstocken ner i grunden, så fukten hölls låg på undersidan av golvbjälklaget. Annars tillförs ju fukt via marken till kallt utrymme under och fuktavfällning på allt material i krypgrunden.

Om det då inte tillförs luft och fukt utifrån. Det lär ju ändå bli en riskkonstruktion i och med att fukt kommer från marken eller hur? Och jag har svårt att tänka mig att man går ut i ett attefallshus och eldar större delen av tiden. Kommer ju förvisso tillföras viss värme från boytan men knappast dagligen och i tillräcklig mängd för att värma upp krypgrundsutrymmet.

Ringde ju varningsklockor redan när hon sa att det inte fanns någon ventilation alls in under krypgrunden. Finns ju ingenstans fukten kan ta vägen. Samtidigt är frågan vad som händer på vintern när det blir som en slags "torpargrund":
 
Rent generellt så finns det ju vissa typer av grunder som räknas som "ok".
Är det luft i den så är det ju inte enm platta, utan en form av krypgrund, och då skall den vara fuksäkrad, på utsidan osv.

Sen är frågan om det är fara och färde ?

Står det relativt torrt på en väldränerad mark så kanske det inte är någon direkt fara, även om man hellre skulle byggt en riktig platta eller ventilerat grunden (och fuktsäkrad med isolering/plats tex)

https://www.traguiden.se/konstrukti...g/grundlaggning/uteluftsventilerad-krypgrund/
 
Är absolut ingen expert i ämnet men om man får tro vad som sägs i denna video är det endast platta och isolergrund som är typgodkända enligt BBR. Skrolla ner till videon från RISE, väl investerad tid.

Isolergrund

Jag har själv beställt en inneluftsisolerad grund (isolergrund) från min husleverantör Husverket. De använder tyvärr inte markentreprenörer som är auktoriserade enligt ovan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.