Skall bygga badrum med Tylöbastu. Ritningen är sådan att tilluftsventilen (som måste gå in under aggregatet enl Tylö Teknisk Support) sitter placerad i duschen. Helt klart risk för att vatten stänker på ventilen i duschen. Frågan är nu hur denna genomföring skall utformas för att det skall bli helt tätt - undvika risk att det läcker in vatten i mellanväggen.

Enligt Tylö går det bra med en vanlig Freshventil.

Någon som kan hjälpa mig med tips/råd om vad man skall välja för material och byggsätt för att denna tilluft till bastun skall bli optimal.
 
Hur långt är det mellan själva duschen och den tilltänkta ventilen..?
Bedömmer du att det rent av är risk för "vattenstrilande" direkt mot ventilen..?

Och det finns inte någon chans att omplacera bastuaggregatet..?
 
Erik26 skrev:
Skall bygga badrum med Tylöbastu. Ritningen är sådan att tilluftsventilen (som måste gå in under aggregatet enl Tylö Teknisk Support) sitter placerad i duschen. Helt klart risk för att vatten stänker på ventilen i duschen. Frågan är nu hur denna genomföring skall utformas för att det skall bli helt tätt - undvika risk att det läcker in vatten i mellanväggen.

Enligt Tylö går det bra med en vanlig Freshventil.

Någon som kan hjälpa mig med tips/råd om vad man skall välja för material och byggsätt för att denna tilluft till bastun skall bli optimal.
Min upfattning är att det är inte livsavgörande att ta till-luften direkt under agg. om det inte går! Ta via dörren eller skippa dörrtröskeln. Det är ingen som kommer att märka ngn skillnad i slutändan.
 
T
Kan en rektangulär plåtlåda med öppning i nederkanten vara något där du då fräser in lådan en bit i väggen så att den ligger i samma nivå som kaklet (om det nu ska vara kaklad vägg mot duschen-luftströmmen går alltså som bokstaven Z om du förstår mitt tänk).


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.