Hej hoppas detta är rätt forum men har en liten fråga,kommunen vill bygga en cykel/gångväg och vill lösa in del av våran tomt,vi bor utmed en ganska stor trafikerad väg,hur går man tillväga,vad kan man kräva av kommunen,vi ska snart på möte med kommunen om detta,vi har en häck som förmodligen kommer försvinna,kan man kräva att dom återställer häcken längre in på tomten,samt vad kan man kräva i ersättning,sträckan det rör sig om är ca:30 m,dom vill nog lösa in mellan 1-3 m in på tomten så allt mellan 30-90 kvadrat rör de sig om,någon som varit med om liknande.
 
Kommunen brukar ha koll på vad mark kostar , annars tar dom nog in en värderingsman som kollar upp värdet.
Det är bara att fråga dom om dom är villiga att flytta och återställa eran häck , är det en viktig bit mark för dom är dom nog snabba att fixa till det utan problem så att affären går fort.
 
Det ni har rätt till är ju skillnaden i värde på tomten, med den här ytan eller utan den här ytan.

Jag tror jag skulle vilja dela upp diskussionen i två avdelningar, en om den faktiska kompensationen för ytan, tänk då på att kolla upp detaljplaneregler. Om denna ytan det som skiljer huravida det skulle gå att stycka av en tomt till från er tomte eller ej, så är ytan värd väldigt mycket. Då har ni rätt till pengar motsvarande en hel villatomt.

Den adra avdelningen av diskussionen borde då vara kompensation för häcken, kanske lite annan sträckning av någon trädgårdsgång, rabatter som försvinner osv. Om ni vill ha något annat än en häck så kanske det finns utrymme för att förhandla er till ett buller plank, eller tom. en mur.
 
tack för svaren,ja vi får se vad dom säger på mötet.
 
Så är det väl inte? Nu har har jag inte mer koll än vad jag fått berättat för mig av andra i liknande sits. Men så här har jag förstått det:
Kommunen har rätt att helt enkelt "tvångsinlösa" delar av din tomt för väg mm. Priset är reglerat utifrån taxeringsvärdet och är inte mycket att hänga i granen.

Däremot kan man ju bestrida. T.ex. Är ju häcken ngt konkret som de måste hantera.

Har en släkting där dom tog en hel obebyggd tomt för att dra väg (men det var länge sedan), och en kollega där dom snodde ett hörn för att få bättre kurva på vägen.
 
Vid tvångsinlösen får man normalt sett ett bra pris. Sedan är det möjligt att vissa personer har en överdriven uppfattning om vad som är ett bra pris. En vanlig missuppfattning är ex. att om jag har 1000 kvm, som har ett marknadsvärde på 1 milj, så är 100 kvm värd 100 000.
 
Börja med att försöka göra en så total konsekvensanalys som möjligt vad som händer. Häcken har du redan kommit på, men titta också på om eventuella träd måste tas ned om häcken flyttas. Och var hamnar skuggan från häcken när den flyttas. Jämför också med servitutskartor och verkligheten så att det inte går ledningar där häcken är tänkt att hamna.

Om tomtgränsen flyttas in en bit så kommer också den andel av tomten där ni kan ställa en friggebod eller liknande att minska. Även sådant som möjlighet att bygga garage eller bygga ut huset kan påverkas. Har ni redan garage så kan det vara värt att titta på att inte uppfarten till det blir så kort att parkering omöjliggörs där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.