Hej!


Kom över en Diskmaskin Miele Profesional g7855-
Den går att koppla på 3 olika sätt.
3 fas 400
2 fas 400
1 fas 230.
Problemet ar att jag inte vet hur kablarna ska kopplas för respektive då det i kopplingsschemat inte framgår vilken kabel (färg) som är vad.
Att jord är gul/grön o nollan är blå är ju troligt, men sen har jag ju 3 över för L1-L3.
De som är kvar är:
Svart
Grå
Brun.

Någon som VET, inte tror hur det är fördelat?
Gissa kan jag själv. :D

Jämförde med min Miele tvättmaskin som också kan kopplas på samma sätt men där stämde inte färgerna då den hade 2 svarta o en brun utöver jord o nolla.:mad:
 
Redigerat:
NEJ, det går inte att säga vad som är L1/L2/L3 utav färgerna svar/grå/brun.

Sedan varierar det mellan hus och hus var stamnätets L1/L2/L3 hamnar i centralen.

Det är bara för trefasmotorer det är viktigt att veta fasföljden, för all annan trefasutrustningarna kvittar det.
 
Nja nu var jag troligen lite oklar i min fråga.
Färgerna är på maskinens kabel inte inkommande till kopplingsdosan.

Har genom trail and error kommit fram till att svart =L1.
Hur? Den enda kopplingen som tänder maskinen på 1 fas!

Då återstår grå o brun.
Dom 2 kanske inte spelar någon roll hur man vänder på en diskmaskin eller om man vill koppla den med 400 3 fas.
Men ska den kopplas 400V 2 fas så spelar det väl roll?
 
Jag skulle säga att det kvittar i vilken ordning faserna kommer in i diskmaskinen, den lär inte ha någon trefasmotor, utan anledningen till trefasanslutningen är att maskinen snabbare ska kunna värma upp diskvattnet.

Vad jag har fått fram efter sökning på nätet så går det att koppla maskinen till enfasanslutning (35A), bla enligt denna sida http://www.vaatwasser.nl/forum/479-elektrisch-aansluiten-miele-g7855/
 
A
japp så är det
de två värmereläerna matas med en fas styck
med en fas inkopplad blir det inte varmt
med två faser mycket längre tid för uppvärmning i synnerhet vid sista sköljvattnet (sanitets temp).
alla tre är självklart det optimala för att nå disktiden 12 minuter
 
@ electroluxaren
Varför skulle det inte bli varmt på bara en fas? Maskinen är ju uppenbart omkopplingsbar för denna drift!
Naturligtvis blir den långsammare men varm blir den!
Kopplade enligt ovan på 1-fas. Maskinen fungerar som den ska om än inte kör programmet på optimala 12 minuter.
Mätte på utloppet och det låg på strax under 52 grader, helt ok tycker jag då maskinen var inställd på 55 grader.
Bra så långt. Har nu förstått att det inte spelar någon roll hur jag kopplar de övriga om jag vill köra den på 3-fas.
2-fas är inte aktuellt så jag tackar för hjälpen!(y)
 
Den maskinen kan man koppla på många olika sätt, varav tre sätt är huvudalternativen:
1: trefas, alla tre elementen inkopplade till var sin fas (3*16A)
2: tvåfas, två element parallellkopplade till en fas och tredje elementet på andra fasen (2*25A)
3: enfas, alla tre elementen parallellkopplade till en fas (1*35A)
Sedan finns det sämre varianter av ovanstående kopplingar,
4: tvåfas, två element är kopplade till var sin fas, tredje elementet oinkopplat (2*16A)
5: enfas, två element parallellkopplade till en fas, tredje fasen oinkopplat (1*25A)
6: enfas, ett element inkopplat, dom andra två elementen oinkopplade (1*16A), ej att rekommendera eftersom det finns risk att den inte kommer upp i rätt temperatur.

Det är alltså dom tre första alternativen som är dom som rekommenderas starkast.
 
A
rätt inkopplad blir det kortaste programmet 5minuter
 
även om du nu lyckas dra fram en grövre matning och säkra upp så pass att det blir godkänt så ha i åtanke att med dom korta processtiderna får du problem med att diskmedelstabletterna inte löser upp. på mieles proofsdiskar i 77 och 78 serien rekar jag separat dosmodul en g60 med flytande kem och tomdunkslarm.
 
A
Now we talking...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.