O
Korta versionen:

Första vintern med första kylan och givetvis första problemen med nya värmepumpen (Nibe VVM S320 + F2120-12).

Jag har antagligen för liten systemvolym och tänkte komplettera med en Nibe UKV100. Har hittat följande bild:
Schematisk illustration av värmesystem med volym- och flödeshöjare samt värmeknäppningsreduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor:

  • Om jag tolkar bilden korrekt så är det inte svårare än att komplettera med två T-kopplingar på radiatorkretsen?

  • Hittade även ett äldre inlägg här som sa att vi volymförstorning så skall framledningen anslutas i botten på kärlet, och returledningen i toppen. Åsikter på det?

  • Något mer jag borde tänka på, eller fixa samtidigt?

Edit: I installatörshandboken för VVM 320S så skriver Nibe att det är 10 liter/kwm som gäller. Med F2120-12 behövs alltså minst 120 liter. Det är det jag utgått ifrån vid installation, men nu när jag läser idokumentationen för UKV100 så säger de där 20 liter/kwm. Skönt att man kan lita på Nibe! Smutsfilter rengjorta (de var i gott skick) och pump kontrollerad (samma flöde i loggarna som tidigare).
 
Redigerat:
Du kan vilken tank som helst, hitta någon billigt, ska vara 1 tum ( 25 mm ) anslutning. Behöver inte vara den dyra NIbe
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
O
  • Gilla
stefansv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.