Jag har köpt en ny tvättmaskin och den gamla tvättmaskinen var direkt inkopplad i en strömbrytare. På strömbrytarens lock står det 400 V.

På nya tvättmaskinen står det 220/240 V och den har stickpropp. Ska man kapa bort stickproppen på nya maskinen och koppla in den i brytaren precis som gamla tvättmaskinen eller är det bättre att byta brytaren till ett eluttag för stickpropp istället?

PS jag kommer att ta hjälp av en elektriker men tänkte kolla läget med forumet vad som är bäst.

Så här var gamla tvättmaskinen från 2010 inkopplad:
En öppen strömbrytare med elektriska anslutningar där det står 400V på lockets insida, mot en mörk vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp av stickproppen och koppla in den nya lika som den g:a. Att det står 400V på brytaren betyder att den är godkänd för en spänning på max 400V.
 
  • Gilla
DonCorleone
  • Laddar…
E elmont skrev:
Klipp av stickproppen och koppla in den nya lika som den g:a. Att det står 400V på brytaren betyder att den är godkänd för en spänning på max 400V.
Tack för svar !
 
Om du har jordfelsbrytare så skulle jag låtit byta till vägguttag alla dagar i veckan. Har du inte jfb skulle jag låtit montera det och sedan bytt till uttag.

För du tänker väl inte fula och göra jobbet själv? ;)
 
Handlar det om ett badrum så kräver ett uttag, förutom JFB, att uttaget hamnar i oklassat område och att TM hamnar i område 2 eller i oklassat område. Så det beror på. Dessutom anser jag att fast anslutning är många gånger bättre än uttag. Man flyttar ju inte runt TM varje år direkt.

Att fast anslutning är ett behörighetskrävande arbete ser jag som ett plus, då elektrikern ska kontrollera att TM blir ordentligt skyddsjordad och även ska titta sig omkring om placeringen är lämplig etc. Detta även om det i praktiken kanske ofta inte har något värde då man inte vet vem som ringer på dörren.
 
zarkov zarkov skrev:
Om du har jordfelsbrytare så skulle jag låtit byta till vägguttag alla dagar i veckan. Har du inte jfb skulle jag låtit montera det och sedan bytt till uttag.

För du tänker väl inte fula och göra jobbet själv? ;)
Okej! Jag har jordfelsbrytare. Är det någon speciell anledning till att du hellre har uttag?
Nej fan, grannen är elektriker så är dumt att chansa när man enkelt kan be han ta en kik (y)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Handlar det om ett badrum så kräver ett uttag, förutom JFB, att uttaget hamnar i oklassat område och att TM hamnar i område 2 eller i oklassat område. Så det beror på. Dessutom anser jag att fast anslutning är många gånger bättre än uttag. Man flyttar ju inte runt TM varje år direkt.


Att fast anslutning är ett behörighetskrävande arbete ser jag som ett plus, då elektrikern ska kontrollera att TM blir ordentligt skyddsjordad och även ska titta sig omkring om placeringen är lämplig etc. Detta även om det i praktiken kanske ofta inte har något värde då man inte vet vem som ringer på dörren.
Tack för din input. Låter vettigt! Elektriker kommer imorgon och kontrollerar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D DonCorleone skrev:
Okej! Jag har jordfelsbrytare. Är det någon speciell anledning till att du hellre har uttag?
Nej fan, grannen är elektriker så är dumt att chansa när man enkelt kan be han ta en kik (y)
Inte mer än att det är lättare på alla sätt. Även om man inte byter tvättmaskin så ofta så kan du ju behöva göra det igen medan du bor i lägenheten och vem vet om grannen bor kvar då? Så länge du har en elektriker på armlängds avstånd är det ju inget problem att få det gjort enligt boken men om situationen förändras är det ju lätt att det tas genvägar...
 
D DonCorleone skrev:
Tack för din input. Låter vettigt! Elektriker kommer imorgon och kontrollerar.
Du behöver alltså väga mellan "lättare på alla sätt" och elsäkerhet när du väljer lösning.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver alltså väga mellan "lättare på alla sätt" och elsäkerhet när du väljer lösning.
Nu läser du mitt inlägg som fan läser Bibeln.

I mina ögon är ett av en yrkesman korrekt installerat vägguttag som skyddas av jordfelsbrytare och har tillräckligt avstånd till vatten både säkrare och lättare att hantera än en fast installation där en hempulare varit framme.

Den enkla lösningen är väl i så fall att låta grannen välja?
 
Klipper du stickkontakten ryker väl garantin på tvättmaskinen.
 
K karkka skrev:
Klipper du stickkontakten ryker väl garantin på tvättmaskinen.
Beror på tillverkaren, vissa godkänner det andra inte.
Om det är godkänt ska det uttryckligen stå i tvättmaskinens dokumentation.
 
En korrekt fast anslutning är alla gånger bättre än en stickproppsanslutning. Tom så mycket säkrare att kravet på JFB utgår.
 
Fairlane
K karkka skrev:
Klipper du stickkontakten ryker väl garantin på tvättmaskinen.
Nej
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nu läser du mitt inlägg som fan läser Bibeln.

I mina ögon är ett av en yrkesman korrekt installerat vägguttag som skyddas av jordfelsbrytare och har tillräckligt avstånd till vatten både säkrare och lättare att hantera än en fast installation där en hempulare varit framme.

Den enkla lösningen är väl i så fall att låta grannen välja?
Fast en fast installation kan bli snyggare. (Uttaget kommer antagligen behöva sitta så högt upp på väggen att det är synligt, och tillsammans med stickpropp bygger det mer än den tidigare kopplingsdosan där sladdutloppet med all säkerhet är nedåt. Kompletterar man det med en snygg kabelkanal som går ner till tvättmaskinens topp blir det mycket snyggare än om det hänger och slänger en sladd från ett vägguttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.