Hej

Jag har ett litet problem. Min nya Siemens torktumlare har till skillnad från den tidigare endast tre tampar. Jag tycker inte tumlaren ger tillräckligt med värme. På den bifogade bilden ser Ni min kopplingsdosa i vägg. Från TT kommer endast tre trådar. Jord och nolla är ganska självklara, men var sätter jag den tredje (bruna från maskinen) Ska den till grå, svart eller brun? Kopplingsdosa med tre färgade elkablar och terminaler märkta TT, T(N), N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För tumlaren spelar det ingen roll. Sen kan det vara smart att välja en fas som har låg belastning i övrigt för att balansera lasten.

Nya tumlare med värmepump verkar inte bli lika varma tycker jag - vad gör det? Kanske kan du ställa in den att gå varmare, men då kommer den dra betydligt mer energi.
 
  • Gilla
Nova07
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vilken färg fasen har så brun, svart eller grå funkar lika, om dom är inkopplade i den matande ändan. Sedan skulle jag råda dig att byta ut kopplingslisten mot betydligt säkrare och bättre Wago 222 eller Wago 221.
 
  • Gilla
Nova07 och 1 till
  • Laddar…
Tack Tosse och Elmont för snabba svar. Det var som jag trodde. Jag håller med dig Elmont när det gäller kopplingslisten, men jag låter trådarna sitta väl åtdragna och dragavlastade. De sitter bakom ett rejält doslock. Min tidigare TT var en kondenstumlare och gav betydligt mer värme, men också fel förbrukning. Vågar inte tänka på hur mycket. Den nya maskinen är en A++ så förbrukningen sjunker på bekostnad av värmen.
 
Lite OT.
På vissa tvättmaskiner och torktumlare så kan man byta ut anslutningssladden till en 4G1,5 och koppla in den till två faser, nolla & skyddsjord. Om man gör det snabbas uppvärmingen upp lite men det blir samma sluttemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.