Jag ska ersätta en termostat som är kopplad enligt bild 1 med en ny som ska kopplas in enligt bild 2.
Analog termostat med öppet hölje som visar intern mekanik, elektriska ledningar, och inställningshjul för temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-schema, elektronik kopplingsdiagram, flerspråkiga instruktioner, fjärrsensor, valfria tidsinställda utgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå ska in på N men blir osäker på brun och svart, båda kan väl vara obruten fas? (L)

edit: jord (gul-grön) är avklippt
 
Det du visar på första bilden är av sån årsmodell att du med stor säkerhet kan anta att svart är fas. Finns det inga anvisningar av vad anslutningarna är till för tex i locket? Nu kommer många vilja påpeka att du ska mäta hur det ligger till och det kan jag hålla med om men i ditt fall kan du utan större fara anta N-blå, L-svart och utgående till lasten-brun.

Har du något att prova med om så bara en "testpenna" e.dyl gör det i första hand innan du byter.
 
Kollade i locket och det hjälpte ju del
El-schema, anslutningar, säkringar, transformator, motor, elektrisk märkning "RTR 830", teknisk illustration, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så svart på L på den nye, men var ska brun?
 
P panzerkin skrev:
Kollade i locket och det hjälpte ju del
[bild]
Så svart på L på den nye, men var ska brun?
Då var trots allt brun fas och svart gick till lasten där. Så du får koppla brun - L , blå - N och svart - NO2 i din nya termostat. Förutsatt att du använder den till värme är det kylning får du sätta svart - NC2 istället.
 
Tack för hjälpen, nu är den igång. Får det dock inte att fungera riktigt. Den gamla termostaten drog igång el-elementen när det blev kallt eller om man drog upp temperaturen till runt 25 grader. Det här jag inte lyckats med trots att jag satte börvärdet till 35 grader. I inställningarna finns nåt som heter Control Type, där man kan välja Chrono 3, Chrono 6, Chrono 12 eller On/off. Hur vet man vad man har?
Digital termostatdisplay visar "Control Type: Chrono6" med knappar för användarinteraktion runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av ett kontrollsystem, menyskärm med "Control Type On/Off" alternativ, vita knappar, hemautomatisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P panzerkin skrev:
Tack för hjälpen, nu är den igång. Får det dock inte att fungera riktigt. Den gamla termostaten drog igång el-elementen när det blev kallt eller om man drog upp temperaturen till runt 25 grader. Det här jag inte lyckats med trots att jag satte börvärdet till 35 grader. I inställningarna finns nåt som heter Control Type, där man kan välja Chrono 3, Chrono 6, Chrono 12 eller On/off. Hur vet man vad man har?
[bild] [bild]
Jag förstorade bilden för inkoppling och ser då att det står något om varmvatten för utgången som du använder dvs NO2. Vid den potentialfria reläutgången COM-NO1 står det heating så då bör det vara den du ska använda. Då får du lägga en trådbygen mellan L och COM sen får du koppla den svarta till NO1 istället.

En udda sak verkar det som vad är det för fabrikat och du får se till att den styr tex en kontaktor för reläet är max 3 A. Och normalt bör du kunna använda den i mode ON/OFF om det inte framgår mer i ev manual. Där kan du kolla vad det som är märkt remote sensor S1-S2 är till för också så du får det rätt om det kan störa funktionen.
 
GK100 GK100 skrev:
Jag förstorade bilden för inkoppling och ser då att det står något om varmvatten för utgången som du använder dvs NO2. Vid den potentialfria reläutgången COM-NO1 står det heating så då bör det vara den du ska använda. Då får du lägga en trådbygen mellan L och COM sen får du koppla den svarta till NO1 istället.

En udda sak verkar det som vad är det för fabrikat och du får se till att den styr tex en kontaktor för reläet är max 3 A. Och normalt bör du kunna använda den i mode ON/OFF om det inte framgår mer i ev manual. Där kan du kolla vad det som är märkt remote sensor S1-S2 är till för också så du får det rätt om det kan störa funktionen.
Hej igen,
Här är en länk till manualen. Den förklarar dock inte "Control type" närmare. Jag har ingen remote sensor så det är väl bara att skippa?
En trådbygel mellan L och Com, det är en vanlig kabel antar jag?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Ja då är det klart med att du ska använda COM och NO1 för att styra värme. Trådbygel är som sagt bara en stump tråd / ledning lika den du har i kabeln satt mellan L och COM. Kolla så du får plats vettigt med två ledare i plinten så det inte blir glapp. Det set ut att vara lite plats och små plintar så se upp med det.

Control type kan du oavsett börja med ON/OFF de andra är som namnet antyder tidsproportionella med olika tidbas troligen räknat per timme så cyklerna motsvarar 3 - 20 min, 6 - 10 min och 12 - 5 min. Om du styr en konventionell kontaktor med termostaten bör du både av slitageskäl (tex vet vi inte minsta inkopplingstid) och ev störande ljud välja lång periodtid om du ger dig på det. Ger lite mjukare reglering givetvis så inte fel men har du klarat dig med gamla utan den finessen kan du börja ON/OFF.
 
Då var det inkopplat som du skrev ovan, men får fortfarande inte elementen att gå igång även om jag drar upp temperaturen (börvärdet) rejält.
Har du fler idéer?
 
Har du gått igenom alla inställningar så du tex inte har något val för extern ingången aktivt? Sen bör den ju indikera med symbolerna vad den är i för mode så du kan se om den aktiverat värme. Och som sagt vet du vad den styr har du kontaktor eller något annat där? Du kan ju testa genom att sätta svarta ihop med COM så det funkar längre bort i kedjan, varför byter du ut den gamla?
 
GK100 GK100 skrev:
Har du gått igenom alla inställningar så du tex inte har något val för extern ingången aktivt? Sen bör den ju indikera med symbolerna vad den är i för mode så du kan se om den aktiverat värme. Och som sagt vet du vad den styr har du kontaktor eller något annat där? Du kan ju testa genom att sätta svarta ihop med COM så det funkar längre bort i kedjan, varför byter du ut den gamla?
Japp, har går igenom alla inställningarna. Den indikerar med värmevågor i displayen samt klickar till när man drar upp temperaturen.
Exakt vad/hur den styr vet jag inte, men det brukar smälla till lite i proppskåpet varefter alla elementen gått igång.
På den gamla var svårt att se vad det var för temperatur och den var rätt ful.
 
Indikerar den värme och du dessutom hör klick från reläet verkar den ju ok så långt. Om du tar en bild på inkopplingen och/eller testa att lägga samman brun-svart dvs det som COM-NO1 ska sluta när värmen är till så du vet om något händer i "proppskåpet" då. Bilder från den änden kan också ge ledtrådar och samma med om du kunde mäta spänning mellan blå och NO1 när den är till och allt kopplat som senast.

Nog ska du väl kunna få till detta.
 
  • Gilla
panzerkin
  • Laddar…
Provade att dra upp tempen igen (utan ändringar) och nu lät det som det skulle från proppskåpet, måste missat det förra testet .
Tackar för all hjälp!
Digital termostat visar tid, dag, inomhustemperatur på 21,5 grader Celsius med touch-knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.