Hej!
Har precis flyttat till ett hus med pool, där inkopplingen av poolgrejerna behöver lite omsorg.
Dels finns en din-central med en 1-fas jfb där styrningen av värmeväxlaren är inkopplad: termostat och ställdon. Dels en grendosa där cirkpumpen och din-centralen är inkopplad med stickpropp, som i sin tur är kopplad i en timer och elmätare i ett eluttag. Industriell vägg med rör, elektrisk panel, uttag och en poolfilterpump. Skitig, sliten yta, oorganiserad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte istället koppla både termostaten och pumpen via dincentralen (och samma jfb), ansluta den fast istället för via stickpropp. I centralen en ”hand-0-auto”-brytare för att styra påslag av allt och en shelly eller liknanade för timerfunktionen.
Verkar det vettigt?
Ska det vara en tvåpolig brytare?
Orkar en Shelly med belastningen av motorn i längden eller behöver jag en kontaktor?
Borde man ha motorskydd eller är det onödigt med en enfaspump?
Andra förslag jag borde tänka på?
En sådan här poolpump:
Industriell motor, svart, smutsig, etikett, tekniska specifikationer, kablar, golvyta, kraftenhet, användningsområden okända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Jag styr min poolpump på 480W med ett Sonoff 16A relä.
Tillslag 2ggr/timme året runt och har fungerat felfritt i 6 år nu.

Sonoff har en väldigt bra funktion för intervalltimer där man har möjlighet att tex. som jag har
sätta start och stopp med fast tid och startdatum.

Startdatum är bra när man en period inte vill ha på pumpen eller tvärt emot vill ha på den kontiurnerligt.
Då startar man eller stänger pumpen och väljer direkt när den ska gå på schemat igen, lätt att glömma bort annars.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.