Håller på koppla in pelletsbrännare janfire flex a.
Kabeln som ska gå till brännaren ska nu kopplas in i pannans termostat.
Hur kopplar jag in kabeln.. Är 4st kablar i den.

Elsladd med svart isolering och en kontakt i ena änden och fyra avskalade kablar i den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingsschema för pelletsbrännare på slitet papper med text och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schemasdiagram över en panna och pelletsbrännare, med markerade anslutningar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat i panna med två vred och fyra anslutna kablar, behöver hjälp med inkoppling av ytterligare kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat med justeringsrattar och anslutna kablar markerade för installation av pelletsbrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Svart ska kopplas från säkerhetstermostaten, som vi kan utgå från är den vänstra. Brun kopplas från drifttermostaten, som med uteslutningsmetoden är den högra.

Om fas kommer in uppe till vänster så kopplas alltså svart på plinten under, där bygeln sitter.
Brun kopplas sedan uppe till höger.
Neutral skarvas vidare i lämplig toppklämma. Skyddsjord på jordplinten.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Svart ska kopplas från säkerhetstermostaten, som vi kan utgå från är den vänstra. Brun kopplas från drifttermostaten, som med uteslutningsmetoden är den högra.

Om fas kommer in uppe till vänster så kopplas alltså svart på plinten under, där bygeln sitter.
Brun kopplas sedan uppe till höger.
Neutral skarvas vidare i lämplig toppklämma. Skyddsjord på jordplinten.
Tror jag hängde med på det mesta :)
Men hur menar du med neutral kabeln. (toppklämma)?
 
E
Nollan, den som ska vara blå.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Nollan, den som ska vara blå.
Gjorde jag rätt så här? Satte svart höger sida. Blev lättare. Men måste gå väll eftersom det är bygel där? Inre del av en värmeregulator med två vred och flera anslutna kablar, inklusive en svart kabel på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som av någon anledning benämns ”säkerhetstermostat” ska INTE vara en termostat. Det ska vara ett överhettningsskydd.
 
D Daniel 109 skrev:
Det som av någon anledning benämns ”säkerhetstermostat” ska INTE vara en termostat. Det ska vara ett överhettningsskydd.
?? Är inte detta en termostat säkerhetstermostat och drifttermostat?
 
Benämningarna ”säkerhetstermostat” och ”maxtermostat” som allt för ofta används på överhettningsskydd är missvisande. En termostat reglerar temperaturen. Överhettningsskyddet är en säkerhetsfunktion som helt stänger av värmen om det blir för varmt. Det är inte en termostat. Så om du har ett överhettningsskydd är det rätt pryl, det borde det vara. Men om det är en termostat så är det fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Benämningarna ”säkerhetstermostat” och ”maxtermostat” som allt för ofta används på överhettningsskydd är missvisande. En termostat reglerar temperaturen. Överhettningsskyddet är en säkerhetsfunktion som helt stänger av värmen om det blir för varmt. Det är inte en termostat. Så om du har ett överhettningsskydd är det rätt pryl, det borde det vara. Men om det är en termostat så är det fel.
Jag skulle ha detta som termostat till pellets brännare
 
E Emil_K skrev:
Nollan, den som ska vara blå.
Inre komponenter i ett elskåp med termostater och kopplade kablar av olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde jag rätt med kablarna
 
E
Det ser rätt ut, förutsatt att den fyrpoliga kontakten är rätt kopplad. Personligen hade jag ju gärna sett att neutralledaren i kabeln mellan termostat och kontaktdon var blå, för att minimera framtida frågetecken.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det ser rätt ut, förutsatt att den fyrpoliga kontakten är rätt kopplad. Personligen hade jag ju gärna sett att neutralledaren i kabeln mellan termostat och kontaktdon var blå, för att minimera framtida frågetecken.
Är på den stumpen som går till brännaren

Tack för hjälpen :) :)

Ska koppla in detta nu i skåpet på en automat säkring. Sen ska det testas. Är det svårt koppla in sn auto säkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.