Hej,
Jag ska koppla in både golvvärme och radiatorer till ett fjärrvärmeskåp. Hittade en inkopplingsbild på esbes hemsida som jag modifierade med en extra shuntventil för att kunna styra temperaturen på golvvärmen. Problemet är att kopplingen innehåller två cirkulationspumpar, och jag skulle vilja klara mig med den som sitter på returen i fjärrvärmeskåpet. Är det någon som har en lösning där jag klarar mig med den cirkulationspumpen som sitter i fjärrvärmeskåpet? Anledningen till de två shuntventilerna är att jag vill kunna styra både så att radiatorerna är varmare än golvvärmen och att golvvärmen är varmare än radiatorerna.
fjarrvarme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt styr man framledningen från fjärrvärmeväxlaren, och shuntar ner till golvvärmen. Då behövs bara en shunt. Pump till radiatorkretsen har du ju i växlaren. En pump till golvvärmen lär behövas för att vattnet skall orka runt. Varför vill du ha varmare på golvvärmen? Om det krävs så är det helt feldimensionerat.
Låter som du har en gansks dyr lösning där.
 
Efter varje shunt så måste det finnas en cirkulationspump annars blir det ingen cirkulation på vattnet efter shunten

Edit:
Om du bara har en pump, precis innan/efter, värmekällan så kommer du ha full cirkulation på vattnet genom radiatorer/golvvärme så länge som shuntarna kalla på max värme, så fort shuntarna minskar på värmebehovet så minskar flödet genom shunten. Detta medför att du kommer att få ojämn värme i tex golvvärmen, början på slingan blir "varm" medan slutet blir "kall", men golvvärmeslingan ska ha samma temp genom hela slingan.
 
Redigerat:
Jag har även styrning på framledningen till fjärrvärmeväxlaren, men vill kunna styra både golvvärme och radiatorer oberoende av varandra. Radiatorerna sitter i garaget och när jag inte använder det behöver jag ha högre temperatur på golvvärmen än radiatorerna. Om någon har förslag på en billigare lösning är jag öppen för förslag.
 
Kommer den här lösningen att fungera?
fjv_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturen styrs med shunten på fjärrvärmens primärsida. Golvvärmens temperatur shuntas ned vid behov. Om jag vill stänga av värmen till radiatorerna slår jag av cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen.
Kommer det bli problem för värmen till golvvärmen att cirkulera genom den avstängda cirkulationspumpen?
Kommer det bli problem med cirkulation genom radiatorerna trots att jag stängt av cirkulationspumpen pga golvvärmens cirkulationspump?

Alternativt får jag flytta cirkulationspumpen från fjärrvärmecentralen enligt figur nedan, men är det nödvändigt?
fjv_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det får bli lösningen på den övre bilden. Enligt Grundfos kundtjänst är det inget som blockerar flödet genom en avstängd cirkulationspump (gäller Grundfos ALPHA 2L).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.