Ska börja koppla in min nya elecrolux spis med häll.
Den gammla spisen var kopplad med 3-fas och jord på nollan,
eftersom det är en gammal central utan jord( jord/nolla på samma).
Hur kopplar jag min nya?, hade tänkt 1 fas till ugnen 16A, och 2 fas 16 A till hällen?
måste jag dra en till kabel med jord?
 
Du måste dra fram en riktig jordledare. Som jag tolkar ditt inlägg så är alltså jord och nolla ihopkopplat i dosan där den nuvarande spisen är inkopplad? Det är förbjudet och direkt livsfarligt (det är inte akut farlöigt, det blir bara farligt om ytterligare ett fel uppstår, ex. om nollan lossnar i centralen eller i en dosa på vägen dit, i så fall blir spisen strömförande).

Efterssom du tänker koppla in blandat enfas och fler fas förbrukare på samma 3 fas grupp så måste du ha en 3 polig säkring, alternativt jordfelsbrytare som bryter samtliga faser.
 
Det stämmer jord är kopplat till nollan i duvarande dosa bakom spisen.
i centralen finns 3 grupper en fas från varje grupp går till nuvarande spis.
men spisens nolla sitter på nollskenan.
på nollskenan sitter ett bläck med jord symbolen och några kopplingsskruvar, där sitter bara en kabel
som går till ett jordat uttag.
 
Har du en äldre propp-central så är det i praktiken en jordfelsbrytare som gäller och den kräver separerad jord och nolla. Lägger man ihop dem så kommer JFB att utlösa direkt.

Därmed behöver du dra fram en riktig jord rent tekniskt och sen är det som sagt så att nuvarande koppling ändå bör byggas om för säkerhetsskull
 
Redigerat:
Hur löser man det rent praktiskt då man bara har en 4 ledare in till centralen?
 
Ny kabel. Är det en kabel eller lösa FK trådar i ett rör?
 
Mellan centralen och spisdosan är det rör och 4 trådar
inkommande ledning till centralen kabel 4-ledare.
 
Då skall alltså trådarna från centralen till spisen kompletteras med en jordledare. Eftersom du måste sätta in en jordfelsbrytare så bör du låta elektrikern ärven byta trådarna när han ändå är igång.

Att sätta in en jorfelsbrytare är inget lämpligt hempularproejkt ends för de mer avanderade hempularna.

Att det är 4 trådar till centralen urifrån är helt OK och normalt. Man delar upp den sk. PEN ledaren till skyddsjord och nolla i centralen.
 
Av vilken anledning skulle man vara tvungen att sätta in jfb för att man drar i en jordtråd och kopplar in en häll och en ugn?
Nog för att det är vettigt, men tvungen??
 
Det som är styrande är att det blir en uppdelning av en trefasgrupp till två olika förbrukare (häll+ugn). Därmed ska det vara brytning på alla faser samtigt, dvs en trepolig säkring. Alternativt anses en jordfelsbrytare tillföra tillräcklig skyddsnivå om man inte kan/vill ha trepolig säkring.
 
mats_o skrev:
Det som är styrande är att det blir en uppdelning av en trefasgrupp till två olika förbrukare (häll+ugn). Därmed ska det vara brytning på alla faser samtigt, dvs en trepolig säkring. Alternativt anses en jordfelsbrytare tillföra tillräcklig skyddsnivå om man inte kan/vill ha trepolig säkring.
Sätt dit två perilex så går du runt det problemet.
Dessutom gäller det nyinstallation, detta är en mod på bef anläggning.
 
Fotografen skrev:
Sätt dit två perilex så går du runt det problemet.
Dessutom gäller det nyinstallation, detta är en mod på bef anläggning.
Precis. Det är svårt att ha en 3-polig brytare med diazed-säkringar ;)
 
Bloink skrev:
Precis. Det är svårt att ha en 3-polig brytare med diazed-säkringar ;)
"svårt"? Är det ens möjligt?
 
Om det är mod eller inte spelar ingen roll. Det är förändringen på gruppen som ställer kravet.
 
Bjurran skrev:
"svårt"? Är det ens möjligt?
Det är därför man kan få gå "genvägen" med en jordfelsbrytare.

Att det är en gammal installation hör inte hit, (troligen) var det överhuvudtaget inte tillåtet att dela upp en trefasgrupp till blandat en och felrfasförbrukare tidigare. Innan set fanns flerpoliga säkringar eller jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.