Hej!

Ska sätta in en ny blandare med avstängning för diskmaskin.
Anslutningarna ser ut såhär:
12mm rör fram till ventilerna, en ballofix och en vatette. Rören upp till blandaren är 10mm.
Vattenledningsanslutningar med en vatette och en ballofix vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya blandaren har också 10mm anslutning:
Flexibel anslutningsslang till blandare med 10mm klämringskoppling och gängad anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är om ni kan hjälpa mig identifiera de olika detaljerna jag behöver köpa? Till den högra antar jag att jag bara behöver en ny 10mm vatette klämring? Ballofixen däremot verkar vara gängad och så har man monterat något fabrikat av klämringskoppling där.

Tacksam för assistans.
 
Vatettekopplingen:

Antingen är det en 10 anslutning uppåt (mest troligt). Då behöver du en vatette klämring 10mm + vatette 10mm mutter.

Finns en liten chans att det är en 12mm anslutning uppåt med en planadapter i. I så fall behöver du ta bort planadaptern och sen skaffa en förminskning 12x10 + en 12mm mutter.

Ballofixen:
Det ser ut som det är en invändig r10 i ballofixen ifall du skulle ta bort mässingsnippeln. Om så är fallet skulle du kunna montera en rak vatette 10x10 i ballofixen med lin+pasta så är du hemma.


Så är det 10mm anslutning på vatetten, och invändig r10 i ballofixen skulle du klara dig med en vatette 10x10. Då får du klämring+mutter till ena, sen rak r10x10 till den andra i en produkt.


https://www.hornbach.se/shop/VATETT...10x10-forkromad/5139128/artikel-detaljer.html
 
ådal ådal skrev:
Vatettekopplingen:

Antingen är det en 10 anslutning uppåt (mest troligt). Då behöver du en vatette klämring 10mm + vatette 10mm mutter.

Finns en liten chans att det är en 12mm anslutning uppåt med en planadapter i. I så fall behöver du ta bort planadaptern och sen skaffa en förminskning 12x10 + en 12mm mutter.

Ballofixen:
Det ser ut som det är en invändig r10 i ballofixen ifall du skulle ta bort mässingsnippeln. Om så är fallet skulle du kunna montera en rak vatette 10x10 i ballofixen med lin+pasta så är du hemma.


Så är det 10mm anslutning på vatetten, och invändig r10 i ballofixen skulle du klara dig med en vatette 10x10. Då får du klämring+mutter till ena, sen rak r10x10 till den andra i en produkt.


[länk]
Stort tack!
Smidigt med bara en koppling, tänkte inte på att det är R10 i ballofixen.

Jag får ordna en sådan koppling till veckan. Tar nog med två stycken vatette 12x10 ventiler också, så finns möjligheten att bara kapa rören och byta ventilerna om något skiter sig.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Jag har måttat lite och muttrarna på kallvatten med vatette ventilen är precis lika stora trots att rören skiljer sig. Då bör det ju sitta en sådan adapter som nämns ovan.

Därför tänkte jag byta ut ventilerna helt istället. Går på vatette 12x10 ventiler. På kallvatten ser jag inga bekymmer.
Varmvatten däremot är ju målat kopparrör som mäter 12mm i diameter. Har läst mig till att färgen skall slipas bort innan ny koppling kan monteras. Är det fortfarande 12mm koppling som gäller då eller hur tjock är färgen?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
J JSE skrev:
Jag har måttat lite och muttrarna på kallvatten med vatette ventilen är precis lika stora trots att rören skiljer sig. Då bör det ju sitta en sådan adapter som nämns ovan.

Därför tänkte jag byta ut ventilerna helt istället. Går på vatette 12x10 ventiler. På kallvatten ser jag inga bekymmer.
Varmvatten däremot är ju målat kopparrör som mäter 12mm i diameter. Har läst mig till att färgen skall slipas bort innan ny koppling kan monteras. Är det fortfarande 12mm koppling som gäller då eller hur tjock är färgen?
Den övre muttern på vatettekopplingen tillhör slangen på blandaren. Ingen vatettemutter! Sen är vatettes 10 och 12 mutter ändå lika breda. Så du måste kolla hur det ser ut i kopplingen..

Färgen bör inte vara så tjock, så det är nog ett 12mm rör under skulle jag tro. Om du slipar bort färgen dra smärgelduken runt röret, inte längs med. Ifall det skulle bli repor längs med röret kan det bli svårt att få tätt. Köp med stödhylsor också (y)
 
ådal ådal skrev:
Den övre muttern på vatettekopplingen tillhör slangen på blandaren. Ingen vatettemutter! Sen är vatettes 10 och 12 mutter ändå lika breda. Så du måste kolla hur det ser ut i kopplingen..

Färgen bör inte vara så tjock, så det är nog ett 12mm rör under skulle jag tro. Om du slipar bort färgen dra smärgelduken runt röret, inte längs med. Ifall det skulle bli repor längs med röret kan det bli svårt att få tätt. Köp med stödhylsor också (y)
Ah, det tänkte jag inte på. Såg nu att de var olika.
Men då byter jag båda mot nya 12x10.

Tack för din hjälp :D(y)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Ingen fara, uppdatera hur det gick sen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.