Hejsan..
Jag ska installera en diskmaskin i vårat kök och undrar om det är ok att koppla in den i en sån här kopplingsdosa.
http://public.excellent-servers.se/DSC_0219.JPG

Kommer dra in en kabel i kopplingsdosan som går till utanpåliggande eluttag som jag fäster på väggen i skafferiet. (Diskmaskinen kommer stå sidanom skafferiet).

Undrar mest om det bara är att tvinna på kablarna och sätta på de röda topparna igen.
Den kopplingsdosan sitter på en 10A säkring och har enbart kökets belysning inkopplad i dagsläget.

Diskmaskinen ska gå på 2300W, har en vattenkokare som ligger kring 1000W med inkopplad.
Går det att köra dessa 2 på en 10A säkring?

Mvh
Magnus
 
På en 10 A säkring kan du samtidigt max ha igång 2300 W (10 A * 230 V) du kan inte köra vattenkokaren och diskmaskinen samtidigt.
 
Kablarna blir tvinnade av Torixen som jag antar att du menar med "de röda topparna". Du trycker alltså in ledarna och sen så vrider du tills ledarna börjar bli tvinnade med varandra utanför torixen något varv. Men som sagt säkringen räcker inte till.
 
Det absolut bästa är ju att ha diskmaskinen på en egen säkring.. Men jag blev lite konfunderad du sa först att du bara hade belysningen på säkringen idag... Hur ska man köra vattenkokaren från ett lamputtag ;).. Antar att alla uttag i köket ligger på samma säkring eller??
 
Hej..
Jo.. vi har köksbelysningen plus ett par uttag där vi ibland kör el-visp, vattenkokare, brödrost osv..
Ok.. för att vara på den säkra sidan så bör man alltså koppla in diskmaskinen i en 16A säkring.
Såhär ser min elcentral ut i hallen.
http://public.excellent-servers.se/DSC_0222.JPG
http://public.excellent-servers.se/DSC_0223.JPG

Innebär det att det finns 3st 16A faser och 4 10A faser?
Eller räknas de 3 säkringarna som en 16A ?

Jag vet att spisen och ugnen är inkopplad på 16A säkringen/arna.
Funderar bara på vad som blir bäst att koppla diskmaskinen till.

Mvh
Magnus

Edit: Tog en bild utan plåtskyddet.. lite lättare att se nu kanske.
http://public.excellent-servers.se/DSC_0224.JPG
 
Det är inte bara att byta till en större säkring..kablarna måste vara rätt dimensionerade.. Annars kan kablarna bli för varma och det kan ta eld..

Har du rätt storlek på kablarna så är det inte så svårt att byta en automatsäkring nej.. dock så innebär det att man är i kontakt med normalt strömförande trådar så det gäller att man vet vad man gör även om man slår från huvudbrytaren i centralen så finns det ju ström fram till brytaren.. Sen så får man ju inte byta säkringar av automattyp själv utan behörighet..
 
Tror jag klarar mig med diskmaskinen på en 10A säkring med lite belysning.
Får strunta i att använda vattenkokaren och micron samtidigt som jag diskar. Kan ju låta den stå över natten.

Säkringen borde väl tåla lite mer i någon timme än just 10A ?
 
En vanlig smältsäkring håller c:a en timme med en belastning av 16-17 A och en automat klarar c:a 12-13 A i c:a en timme.
 
du kanske skulle låta en "riktig" elektriker hjälpa dej med installationen?
 
Hjälpa mig med vilken installation?
 
Ja att exempelvis sätta upp ett nytt vägguttag är ju en nyinstallation som man inte får göra själv egentligen.. Vet dock inte om det var det som pellefant menade..
 
Vad man får och vad man kan är två skilda saker.. jag anser mig ha den kompetensen att installera ett utanpåliggande eluttag från en kopplingsdosa.
Och jag anser också att lite belysning och en diskmaskin skulle trivas ihopa på en 10A säkring.

OM nu inte detta skulle vara fallet utan att säkringen slår om när vi diskar.. så får jag självklart ringa en elektriker som kan dra en ny 16A fas till köket.

Jag tackar så mycke för era inlägg i tråden.. återkommer när diskmaskinen är installerad och använd några gånger.

Mvh
Magnus
 
Inte för att bråka med dig men ligger inte kyl o frys på samma säkring?? Tänkte eftersom det fanns uttag i köket som låg på samma så kanske man missat att även kylen å frysen ligger på samma... Själv har man råkat missa att komma ihåg det... Märktes efter ett tag när man hade slagit ifrån säkringen å det började rinna vatten...
 
Nej.. kyl och frys ligger på en annan 10A säkring.. tillsammans med sovrummet och en del av vardagsrummet.
 
med den här installationen:
xLnT skrev:
Hejsan..
Jag ska installera en diskmaskin i vårat kök och undrar om det är ok att koppla in den i en sån här kopplingsdosa.
[länk]

Kommer dra in en kabel i kopplingsdosan som går till utanpåliggande eluttag som jag fäster på väggen i skafferiet. (Diskmaskinen kommer stå sidanom skafferiet).

Undrar mest om det bara är att tvinna på kablarna och sätta på de röda topparna igen.
Den kopplingsdosan sitter på en 10A säkring och har enbart kökets belysning inkopplad i dagsläget.

Diskmaskinen ska gå på 2300W, har en vattenkokare som ligger kring 1000W med inkopplad.
Går det att köra dessa 2 på en 10A säkring?

Mvh
Magnus
om du nu anser att du har kompetensen att göra installationen själv så varför frågar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.