Hej!

Jag har en kombinerad el/vatten handdukstork och funderarde på inkopplingen av vatten till den. Det kommer två inkommande rör nerifrån som ska kopplas ihop med våran termostat, som sedan har ett långt rör upp i handdukstorken.
Det långa röret är lodrätt över den ena av de två kopplingsändarna nertill på termostaten så därför undrar jag om det har någon betydelse hur man kopplar ihop termostaten med de två inkommande rören?
Man kan juh få det långa röret som ska upp i handdukstorken över det vänstra eller det högra inkommande vattenröret vilket gör att handdukstorken får en lite annorlunda placering som i sin tur på verkar våran beställning av elen som går direkt in i handdukstorken från väggen.

Så så spelar det nån roll på vilket av de två alternativen man sätter termostaten över inkommande rören?

MvH
Bambi
 
Hej Bambi!
Jag vet inte riktigt hur du menar men våran handukstork har el-termostat på högersida och termostat för vattenburet på vänstersida, men det går lika bra att ha det tvärtom.
Se bild
Git o Lars
 
  • 3927d1161964372-nytt-badrum-vad-tycker-ni-badkar_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Ja, jag var lite onödigt krånglig i beskrivningen. :)

Jag undrar egentligen om det spelar nån roll hur man kopplar ihop de två inkommande rören med de två hålen på termostaten. Det står inkommande på ena hålet och utgående på andra på termostaten. Men hur vet jag vilket som är vilket av de två inkommande rören? På din bild har har du satt så termostatratten kommer till vänster om du skulle haft ratten till höger så hade inte rören blivit lika kopplade, har det någon betydelse hur man vrider den?

Man kan juh sätta termostaten på två sätt över de inkommande rören genom att vrida den 180 grader.

MvH
Bambi
 
Redigerat:
Det brukar finnas ingjutet en pil i vid det hål där inkommande vatten ska vara som pekar upp. Ibland finns också en pil för retur med, den pilen pekar då ned mot golvet.
 
Hej!

Jag har löst vilken som är inkommande och retur på termostaten men inte på de inkommande rören så det hjälper juh inte.

Minns det ingen regel när det är vågräta rör att höger alltid är tillopp?

MvH
Bambi
 
Hej!

Ringde en rörmokare nu, så jag tänkte meddela ett tips :) . Har det suttit eller ska sitta ett element till vänster om rören så är tillopp röret till höger.

MvH
Bambi
 
En annan sak att tänka på är om det är 1-rörs eller 2-rörs system ni har.
 
gitolars skrev:
Hej Bambi!
Jag vet inte riktigt hur du menar men våran handukstork har el-termostat på högersida och termostat för vattenburet på vänstersida, men det går lika bra att ha det tvärtom.
Se bild
Git o Lars
Är det en hafa ellips ni har?
 
Finns det någon som har en produktbeskrivning på den torken? (Hafa Ellips)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.