Hej!
Om man har till exempel två Jolly Maxi drivare (ger 72v vid 500mA), måste det då vara lika många downlights till varje drivare för att få samma ljusstyrka?

Jag har 5 st 6W downlights på en slinga, och 6 st 6W på den andra, och dessa skall ju helst lysa lika starkt vid samma dimning, men min logiska sida säger att slingan med 5 dowlights kommer lysa med full styrka tidigare än slingan med 6 stycken downlights. Rätt eller fel?

Sedan blir slingan med 5 downlights, blir då 15 dioder, det blir ju då 14,4v per downlight i stället för de 12 volt de är specade för, funkar det ändå, eller hur gör man?
 
Nej, drivaren reglerar strömmen till 500 mA oberoende av antalet lampor i serie.
 
Japp, men hur är det med spänningen? Är det inte spänningen den dimmar med, eller är det strömmen den stryper under 500mA? Eller? Jag är inte haj på detta hur det funkar i detalj.
 
Man får tänka lite omvänt :).

För att uppnå en konstant ström så regleras spänningen. Om en ytterligare lampa kopplas in i serie så måste spänningen höjas för att strömmen fortfarande ska bli 500 mA genom hela kedjan.

För att uppnå en konstant spänning så regleras strömmen. Vid ökad belastning sjunker ju spänningen, så då måste strömmen genom lasten att höjas för att spänningen ska bli densamma.
 
Oj, jag tror jag är med.
Summan tolkar jag som att man inte behöver tänka på verken spänning, ström eller förhållanden kring dimning så länge man köper en anpassad driver, i detta fall 500mA, och håller sig inom max effekt gällande antalet LED per driver.

Har jag fattat rätt?
 
Ja, drivaren har ju en maximal kapacitet som begränsar antalet lampor och dess effekt. Håller man sig bara inom dess spec så är det lugnt.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Och dimmar gör den genom att pulsera ut strömmen i av/på pulser. Ju lägre ner du dimmar desto kortare blir pulserna med "på". Detta gör den så snabbt att dina ögon inte kan uppfatta att det blinkar, men det gör faktiskt. Tekniken kallas PWM (Pulse Width Modulation).

Som en parantes bara eftersom du undrade det också.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
fördelen med just jollysarna är ju även att dom "synkas" så att det dimmas exakt lika mkt....
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.