I Samband med att vi köpte hus 2006 (byggt 1953) renoverade vi hela undervåningen, dvs bilade bort betonggolvet, grävde ut, la 30 cm isolering, vattenburen golvvärme och gjöt nytt golv. I hörnet av tvättstugan byggde vi ett skal till bastun där allt utom innandömet färdigställdes. Ytterväggarna kläddes med kakel och vi satte in en bastudörr.

Efter 6 år fick jag ändan ur och färdigställde innandömet och nu är det dags att ansluta aggregatet (Narvi NM 600). Snickaren och Elektriken som byggde om 2006 hade förberett med en 20 mm flexslang som gick under golvet (och isoleringen) mellan elcentralen och golvet där aggregatet ska sitta.

Ringde snickaren som byggde om 2006 (jag känner honom) och frågade om "hans" elektriker hade tid att koppla in aggregatet. Det hade han om jag drog alla ledningar så att han bara kunde koppla in dem i centralen och aggregatet. Jag påtalade att det i Narvis anvisning står att aggregatet ska anslutas med H07RN-F 5x1,5, varvid han sa: skaffa då den och dra kabeln i röret.

Skaffade kabeln (tog i extra och körde 5x2,5) och drog igenom den i röret med hjälp av vaselin (snickarens tips) och draglina. Ringde elektriken igår och sa att det var klart för inkoppling varvid han säger: Gummikabel får man inte dra i rör...SUCK

Kabeln sitter nu som berget och går inte att få ut. Flexröret gör en S-böj innanför panelen så om jag ska ha en chans att få ur kabeln måste jag ta bort panelen på en hel vägg och är inte sugen på det.

Vad tror ni, kan man köra med gummikabeln ändå utan att det medför stora risker?
 
Ibland är det inte logiskt. Om kabeln ligger fritt är det "säker", om den ligger i ett rör, "livsfarlig". Gissar att gummit inte är helt åldersbeständigt och därför inte ska dras i rör. Förmodligen säkert i många år. Himla otur.
 
Och en liten "varning" till många, fråga en elektriker om eljobben och inte "vem som helst". Andra yrkeskategorier har oftast en mycket diffus bild av eljobb.
 
Var det värkeligen den kabel som rekomenderades.

H07RN-F 5x1,5

Gummiledning för tyngre apparatur, t.ex. verktyg och lantbruksapparater vid stora påfrestningar i torra, fuktiga och våta utrymmen samt utomhus.

Krävs det inte en värmebeständig kabel i basturummet (mellan golv och aggr.) typ: RHH 180°C (H05SJ–K), Novum
 
coolnicklas skrev:
"Som anslutningskabel skall användas gummikabel av typ H07RN-F eller motsvarande."

[länk]

Tror inte det är så varmt där kabeln går då den kommer upp ur golvet och går 40 cm bakom panelen på ca 20 cm höjd från golvet.
Helt rätt & fel av mig.

Det är endast 30cm ner från taket som klassas som hett utrymme 120°C om El-Säkerhetsv. inte ändra igen.
 
LGG-01 skrev:
Helt rätt & fel av mig.

Det är endast 30cm ner från taket som klassas som hett utrymme 120°C om El-Säkerhetsv. inte ändra igen.
Det var längesen Elsäkerhetsverket skrev några detaljerade föreskrifter.....

Numera får man söka i tillgängliga standarder.
 
  • bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SUCK!!!:banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.