Jag har skaffat en webswitch som ska styra värmen i ett fritidshus. En elektriker kommer och kopplar in allt men varken han eller har kopplat in en webswitch tidigare så jag tänkte be om lite kopplingsråd här först.

Värmen styrs av två kretsar som båda dras av kontaktorer i bilden nedan kallade R1 och R2. Båda kontaktorerna läggs paralellt med insikeringslampor för att kunna se om de är dragna.

R1 ska kunna dras av webswitchen, lokalbrytare och en termostat
R2 ska kunna dras av webswitch och lokal brytare.

Så långt är allt rätt enkelt.

Handritat kopplingsschema med kontaktorer märkta R1 och R2 för styrning av värme, inklusive webswitch och indikeringslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemen kommer när jag också vill ha en indikeringslampa parallellt med webswitchens utgång (att lägga i serie betyder att värmestyrningen är beroende av att lampan är hel och det är en felkälla jag gärna undviker). Jag kan inte komma på hur det ska kopplas för att lampan inte ska tändas "bakvägen" när relät dras av någon av de andra brytarna

Handritad elektrisk kopplingsschema för kontakter och indikeringslampor för ett värmestyrningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som har ett kreativt förslag?
 
Det här kommer så vitt jag förstår inte fungera. Den extra lampan borde tändas av alla brytare

Handritad skiss av elinstallation med felkopplade brytare och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar ha blivit dubbelpost av bilden som inte går att ta bort
 
  • Handritad skiss av ett elschema med brytare och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Släng in ett vxlande relä innan en trappbrytare.
Sedan vänder du på trappbrytaren...
 
R1. Ska elementet fungera via termostat, brytare OCH en webstyrning som drar elementen på max.
Vad händer som web styrning hänger sig? Blir det Sauna då?
 
Handritad skiss av ett elektriskt kretsdiagram med strömbrytare, relä och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Streckade fyrkanten är ett relä.

Skippa det växlande jag skrev om tidigare...
 
Redigerat:
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
el_richard skrev:
R1. Ska elementet fungera via termostat, brytare OCH en webstyrning som drar elementen på max.
Vad händer som web styrning hänger sig? Blir det Sauna då?
Värmen styrs på två sätt. Antingen är elen på och då styr varje elements termostat hur varmt det ska vara. detta kan göras genom webtyrning av webswitchen eller via en lokal brytare. Den andra varianten är att en lokal termostat styr elen till elementen (som då också styrs av sin lokala termostat). Det finns alltså ingen egentlig styrning av termostaterna utan det är elen till hela elementkretsen som styrs.

Tanken är att om webstyrningen brakar så ska det i alla fall hålla grundvärme genom att temostaten som är ställd på 8 grader sköter värmen. Men om webstyrningen ballar ur och drar reläet så kommer det bli så varmt som elementens temostater är ställda på.
 
el_richard skrev:
[bild]

Streckade fyrkanten är ett relä.

Skippa det växlande jag skrev om tidigare...
Tack det kommer ju fungera! Snyggt ritat schema. Börjar nog med att se om kontrollampan på webswitchen är tydlig nog för alla inblandade. Den får det bli en extra lampa och en kontaktor om det behövs.

Uppföljning följer när jag monterat allt och när elektrikern kopplat in.
 
Handritad elektrisk kretsschema med komponenter märkta WS, R, B, K och strömförsörjningslinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är tanken att det ska bli, lite snyggare ritat. Får se vad elektrikern säger på måndag
 
Så här blev det!Nya lådan med webswitch, trafo, reläer och kontroll lampor underst och ovanför elcentralen med kontaktorer och kontroll lampor i hörnet. Bredvid sitter två lokala brytare om något havererar.

På bilden är ena kontaktorn dragen både av webswitchen och av den lokala brytaren.
 
  • Elcentral med kontaktorer och kontrolllampor ovanför en låda med webswitch, trafo, reläer och lokala brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.