Hej
Har en fråga angåend vattenanlutning till ett blivande sommarhus.
Sommarhuset kommer stå på en plintgrund, vatten och avlopp kommer upp ur marken under huset. Här kommer jag bygga en isolerad ”låda” upp till bjälklaget för att undvika frysning.

Tanken är att ingående vatten går direkt till badrummet där det delas upp och går ut till VVB och tappställen i PEX rör.

Min första tanke var att sätta avsängningsventil (manuell + magent comtec) och även vattenmätare i min issolerade låda under huset. Kommer detta fungera även på vintern när det är +3grader i lådan? Jag vill ju stänga av vattnet utanför huset när man inte är där och inte inne.

Den andra lösningen blir ju att gå med PEM slangen ändå in i badrummet och placera all utrustning där.

Vad tror ni?
 
Hej Fredrik,

Jag funderar på exakt samma sak som du och har också kommit fram till den lösningen som du tänker. Just vattenmätaren kommer ta för mycket utrymme i vårt badrum, så ett isolerat skåp i plintgrunden är det som gäller för oss. Tänker också komplettera med en värmekabel för att säkerställa att det inte fryser, den drar väldigt lite ström och speciellt om det är välisolerat.

När vi ändå är inne på detta så klurar jag på följande:
Vattnet "får" inte komma upp direkt ur bjälklaget i badrummet, så det får bli upp genom mellanväggen och ut horisontellt...frågan är hur man gör böjen i det begränsade utrymmet mellanväggen utgör utan att det blir en för skarp krök?
 
J
Enklast och säkrast är alltid att stänga av inkommande vatten redan utanför huset och sedan lossa slangen in så att inte röret sprängs av isen.
 
Jag kommer ha rätt gott om plats i innerväggarna så jag kan nog ta ut svängarna tillräckligt.
Då blir det nog så. Isolerad uppvärmd låda under huset.
 
Kolla att magnetventilen är stängd i strömlöst tillstånd. Om det t ex är stömavbrott vill du ju inte att ventilen är öppen.
 
Kolla även med vatten leverantören om han/hon tycker om att krypa under hus för att läsa av mätare. Skulle inte tro det men kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.