Hej svejs

På tisdag kommer en installatör för att installera en värmepump på övervåningen i vårt hus. Jag sitter och klurar på hur elinstallationer ska kunna ske efteråt.

Eventuellt vill vi ha en värmepump på nedervåningen också och har förberett med yta där utedel ska stå för en utdel till.

Sen är det en markis som måste kopplas in.

Kan man be elektrikern att dra en kabel 5G2,5 fram till värmepumparna och markisen för att sedan dela faserna till vardera? Dvs en 16a till värmepump, en 10a till markis, en 16a till eventuella framtida värmepump? Alla maskiner en enfas. Eller blir det konstigt att dom delar nolla? Måste man ha tre separata kablar?
Skulle vara enklare att gå från fasadmätarskåpet i stället för elcentrelen inne. Då måste jag borra mig igenom grunden
 
Hej! Har du krypgrund? Då kan det gå ganska enkelt att dra ut en eller flera kablar om man kan krypa och åla sig fram.
 
I grunden ser jag att god Svenskt praxis påbjuder separata enfasiga gruppledningar. Två värmepumpar på en grupp må gå an, men markisen sticker ut.

Men om förutsättningarna innebär orimliga kostnader eller andra orimliga följder så visst kan man använda en trefasledning. För att undanröja alla tvivel om lämplighet kan ledningen avslutas i en minielcentral som endast innehåller tre säkringar, men jag skulle nog inte bry mig om det.

En JFB blir dock gemensam för hela ledningen. Man kanske vill ha en extra störkänslig och icke personsäker JFB till värmepumparna, en "brandskydds-JFB2". Då sticker markisen återigen ut lite. Det anses kanske ok, under förutsättning att markisen är fast ansluten.

Ta hem en elfirma som får titta och komma med förslag.
 
J Josth skrev:
Hej! Har du krypgrund? Då kan det gå ganska enkelt att dra ut en eller flera kablar om man kan krypa och åla sig fram.
Jo, vi har en tät, isolerad krypgrund. Hade helst sluppit att borra hål i den men det är ingen omöjlighet.

Får prata med elektrikern hur man ska göra. Min erfarenhet är dock att det är bäst om man vet innan hur man vill ha det. Gäller samtliga hantverksyrken.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I grunden ser jag att god Svenskt praxis påbjuder separata enfasiga gruppledningar. Två värmepumpar på en grupp må gå an, men markisen sticker ut.

Men om förutsättningarna innebär orimliga kostnader eller andra orimliga följder så visst kan man använda en trefasledning. För att undanröja alla tvivel om lämplighet kan ledningen avslutas i en minielcentral som endast innehåller tre säkringar, men jag skulle nog inte bry mig om det.

En JFB blir dock gemensam för hela ledningen. Man kanske vill ha en extra störkänslig och icke personsäker JFB till värmepumparna, en "brandskydds-JFB2". Då sticker markisen återigen ut lite. Det anses kanske ok, under förutsättning att markisen är fast ansluten.

Ta hem en elfirma som får titta och komma med förslag.
Ja, det blir nog knepigt. Det finns plats för jordfelsbrytare och säkringar i fasadmätarskåpet. Men det blir svårt att dra tre separata kablar dolt under/bakom panelen mot sockeln.
Men jag får höra med elektrikern. Markisen kanske man kan koppla in på vardagsrummets säkring i och med att det finns ett utvändigt eluttag. Detta uttag är dock kopplat till en brytare på insidan. En funktion jag skulle vilja slippa på just markisen i fall man får för sig att koppla in en vindvakt i framtiden. Fast eluttaget är ju bra att ha kvar för utvändiga elsaker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.