Sitter på min kammare och funderar över hur jag ska koppla in min nya kulvert som går till garaget för att få vattenburen värme där ute.
Då garaget ligger högre än garaget men kulverten kommer in lägre än påsticken från Bergvärmepumpen så funderar jag på om det behövs en möjlighet för att tömma systemet?

Så här ser det ut i verkligheten idag:

Pannrum med kopparledningar märkta "Framledning (VP)" och "Returledning (VP)" samt en röd ventil märkt "Kulvert till garage".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och här har jag gjort en liten enkel systemskiss över hur det ser ut idag:

Enkel systemskiss som visar kulvert till garage och anslutning till fram- och returledningar för vattenburen värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min tanke är att gå ner längs väggen, ett T-kors som går dels till en Kulventil och till Kulverten, tänker jag då rätt eller är det onödigt arbete:

Systemskiss för vattenburen värmekoppling med framledning, returledning och kulvert till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hoppas det är någorlunda glasklart och vad tror ni om min plan?:thinking:
...eller ska jag helt enkelt bara hålla mig från rörkrökeri??? :rolleyes:
 
P-plats P-plats skrev:
Sitter på min kammare och funderar över hur jag ska koppla in min nya kulvert som går till garaget för att få vattenburen värme där ute.
Då garaget ligger högre än garaget men kulverten kommer in lägre än påsticken från Bergvärmepumpen så funderar jag på om det behövs en möjlighet för att tömma systemet?

Så här ser det ut i verkligheten idag:

[bild]


...och här har jag gjort en liten enkel systemskiss över hur det ser ut idag:

[bild]


Min tanke är att gå ner längs väggen, ett T-kors som går dels till en Kulventil och till Kulverten, tänker jag då rätt eller är det onödigt arbete:

[bild]


Hoppas det är någorlunda glasklart och vad tror ni om min plan?:thinking:
...eller ska jag helt enkelt bara hålla mig från rörkrökeri??? :rolleyes:
Ser bra ut. Ingen fel med avtappning.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Ser bra ut. Ingen fel med avtappning.
Kanon, då är jag inte ute å cyklar då... (y)
 
B
När tänker du att du ska tömma systemet då?

Ett par vanliga kopplingar som man skruvar isär kan ju också användas för att tömma systemet.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
B BSOD skrev:
När tänker du att du ska tömma systemet då?

Ett par vanliga kopplingar som man skruvar isär kan ju också användas för att tömma systemet.
Visst är det så och jag tenderar att överarbeta lite... ;)

L lostinsweden skrev:
[länk]
Den var smart för när jag väl ska använda kulventilerna så lär la de sitta fast.
 
Dannnnnnne
Sätt avtappning. Det kostar inte många kronor och det har du igen alla dagar i veckan när det är dags för dig eller kanske någon annan att i framtiden göra ingrepp!
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.