Hej jag har byggt ett uterum där jag har köpt och satt up en central och har dragit en 3-ledare i marken från ett väguttag från huvud huset ska jag kopla alla 3 ledarna på Resp L1 L2 L3 eller ska jag bara koppla en på L1 sen byggla och använda dom andra som Nolla och jord?
 
Du har problem grabben, om du kopplar så så blir sakerna livsfarliga enligt din beskrivning!
Som jag förstår så har du ett enfas-uttag ute, för att dra från det till en elcentral så kan du maximalt få ut en fas(enfas) om inte det är framdraget 3 fas och avslutat inne i uttaget eller dosan, och det är det nästan aldrig!
Men det kan du isåfall ändå inte överföra från uttaget till ditt uterum med en 3 ledare utan du måste då ha en 5 ledare eller dyl!
Sedan måste du ha skyddsjord och nolla från uttaget och in till din elcentral, då kan du sedan, efter att ha kopplat in dessa 2 rätt koppla in din enda fas i elcentralen och sedan bygla mellan fasskenorna om du vill, men elcentralen du sätter upp matas ju av en befintlig grupp och sannolikheten är rätt stor att den säkringen kommer att smälla före dina säkringar i undercentralen då säkringarna i undercentralen förmodligen är lika stora som de i huvudcentralen som säkrar uttaget!
 
Om uttaget på huset är säkrat 10A, vilket är troligast, så har du 2 alternativ enligt mig. Skippa centralen i uterummet och sätt bara dit en kopplingsdosa, eller så byter du kabeln i marken till en kraftigare. Om du nu väljer att använda centralen, så ska jorden och nollan inte kopplas in i huvudbrytaren, utan dom ska direkt in på sina skenor (Om det inte sitter en jordfelsbrytare i den nya centralen förstås, då ska nollan in i jordfelsbrytaren)
 
Redigerat:
Det sitter en jordfelsbrytare i den nya centralen var ska jag då koppla nollan o jord ?
 
Jorden ska direkt in på jordskenan i centralen. Nollan ska in i jordfelsbrytaren och sedan från den in på nollskenan. Fasen kopplar du in på L1 på huvudbrytaren, L2 och L3 låter du vara tomma.
 
Redigerat:
centralen var färdig kopplad räcker det jag drar up nollan direkt på skenan då ? sitter redan en där imellan : ) tack för svaren föresten.
 
Jag föreslår nog som tidigare sagts skippa centralen och anslut kabeln i en dosa.
Vad heter kabeln som du grävt ner? (EKKJ 4G6/6, EKRK 3x1,5, eller vad)
Vad skall du ha anslutet på uterummet belysning, vägguttag, infravärmare?
Om du ansluter kabeln i ett vägguttag så känns det lite onödigt att montera en central i uterummet.
 
...
 
Redigerat:
Om det är en enfaskabel med nolla och skyddsjord (typ EKLK 3G1,5) så skulle jag dock skippa centralen och använda en kopplingsdosa.
 
centralen var färdig kopplad räcker det jag drar up nollan direkt på skenan då ? de sitter ju en byggling mellan JFB och noll skenan. tack för svaren föresten.
 
Förmodligen är det EKKJ 3x6/6 eller något liknande han lagt. I så fall är det ett s.k. fyrledarsystem och de grundisolerade parterna är faserna och den koncentriska ledaren (koppartrådarna som är spunna runt de tre fasledarna innanför kabelhöljet) utgör kombinerad neutral (nolla) och skyddsledare. I så fall ska du koppa parten märkt 1/brun till L1, 2/svart till L2 och 3/grå till L3 samt att den koncentriska ledaren (som du ska tejpa med gulgrön tejp i hela den uppskalade längden samt något varv med ljusblå tejp i toppen) ska anslutas till nollskenan och förmodligen också byglas (med blå RK 10 mm2, markerad med gulgrön tejp i ändarna) till skyddsjordsskenan (om han nu inte köpt en andrahandscentral av mycket gammal modell som har kombinerad skyddsjord och neutralledarskena).

Om han verkligen har vidarekopplat ett vägguttag så är han en typisk amatör. En sådan anslutning är otillräcklig för att driva det han vill och om ni vill göra det säkert/funktionsdugligt så måste ni dra en ny kabel, alternativt koppla in den befintliga i huvudcentralen om den är tillräckligt grov.
 
Redigerat:
Iskra skrev:
Förmodligen är det EKKJ 3x6/6 eller något liknande han lagt. I så fall är det ett s.k. fyrledarsystem och de grundisolerade parterna är faserna och den koncentriska ledaren (koppartrådarna som är spunna runt de tre fasledarna innanför kabelhöljet) utgör kombinerad neutral (nolla) och skyddsledare. I så fall ska du koppa parten märkt 1/brun till L1, 2/svart till L2 och 3/grå till L3 samt att den koncentriska ledaren (som du ska tejpa med gulgrön tejp i hela den uppskalade längden samt något varv med ljusblå tejp i toppen) ska anslutas till nollskenan och förmodligen också byglas (med blå RK 10 mm2, markerad med gulgrön tejp i ändarna) till skyddsjordsskenan...
Jag skulle nog också gissa på att det är en sådan kabel som blivit nergrävd (likadan kabel hemma kopplad enfas i dosa. :)), men du ger lite dåligt råd till honom. Han får ju inte använda EKKJ 3x6/6 till trefas, på grund av att PEN är 6mm2 (som jag vet att du redan visste). (PEN-ledaren ska in på skyddsledarskenan och inte neutralskenan).
Men sedan har inte jag riktigt uppfattat ännu om han har ett vanligt enfas uttag eller inte.
Iskra skrev:
(om han nu inte köpt en andrahandscentral av mycket gammal modell som har kombinerad skyddsjord och neutralledarskena).
Han har sagt att han har en färdigkopplad normcentral med JFB. ;)

//Patrik
 
Redigerat:
eftersom han inte svarar på vilken kabel det är så kanske han inte vet (eller vill berätta det)....
 
Nu låter det fel.

Beskriv mer detaljerat. Vilken skena tänker du dra nollan "direkt till"?
 
Varför vill du ha en extra central?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.