Hej!
Vi har köpt en billig lvp som vi ska köra som uppvärming av vår lillstuga på 45 kvm. Mellan utedelen och innedelen går en tvåpolig styrkabel, men när det gäller utedelen blir vi lite konfunderade.

Se bifogade bilder för kopplingsschema och bild på kopplingsplinten i utedelen. Mig veterligen finns ingen motsvarande plint i innedelen så schemate indoor/outdoor koppling haltar lite (har sett att andra fabrikat använder en fyrledare mellan innedel och utedel).

Någon som har något klokt att komma med? Vi vill gärna förbereda så mycket under ledigheten så att när vi kan få hit en elektriker är det bara att köra på.
 
  • lvp_plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lvp_kopplingsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter vad jag kan se på kopplingschemat ska det vara en 5 ledare mellan utedelen och innedelen och om det inte är fel innedel borde motsvarande plintar finnas även där.
 
På de LVP jag satt upp så är det oftast innerdelen som inkommande matning går in i, via en 2-polig brytare. Sedan ligger det vanligtvis en 5-ledare mellan ute och innedelen.

Fick du inga papper med pumpen? Är den godkänd för den svenska marknaden?
 
Som jag läser schemat så är den matad på innedelen. Från den går det sedan fas, nolla till utedelen (1 och 2). och en styrande fas för fyrvägsventilen(3) så den vet om den ska värma eller kyla. 4 är bara en bygling av fasen (1), som startar fläkten. Defrostern ska ligga på konstantmatad fas och nolla.

Det bästa vore om du tog en bild på innerdelens plintar också. Samt att du dragavlastar ALLA kablar.
 
Innerdelen sitter på väggen så det är lite svårt att komma åt den, men mig veterligen finns ingen plint på innerdelen. Det enda som finns är en kabelstump som man dockar in en medföljande tvåpolig kabel som går till motsvarande kontakt på utedelen. Innerdelen har en fast monterad 220v kabel med monterad stickpropp.

Det är en appliance lvp som Silvan har sålt, inga papper medföljde. Dock fick jag en bruksanvisning till innerdelen efter kontakt med åf.

Kittet var komplett med alla rör, styrkabel, diffusionstejp, slang för dränering osv.
 
Det finns en plint med fem ledare på innerdelen, du måste köpa en femledad kabel och ansluta från denna plint till utedelens anslutningar 1-4 samt jord. Tvåledaren skall också kopplas in och denna är för värmekabeln som förhindrar frysning av avfrostningsvattnet. Strömmatning skall endast ske via stickproppen.

En installationsmanual (mycket bristfälligt) finns länkad i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16307.0;all
 
Tack för hjälpen. Någon installationsmanual fick jag aldrig med (fick aldrig någon manual alls) och den jag fick vid förfrågan täcker bara inomhusdelen.

Nu har jag hittat plinten på insidan av locket så det återstår väl bara att göra om och göra rätt. Nu känns jobbet vi lade ner på att dra en kabel från centralen till utedelen lite förslösat.
 
Använd den kabeln som matning till pumpen, dra in den gnom väggen och sätt en säkerhetsbrytare före innedelen så får du en riktigt ansluten L/L VP. En E9792970 är en säkerhetsbrytare och kostar inte mer än en vanlig brytare.
 
Ja, fast ett annat fabrikat. GARO är bra,även priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.