Hej!

Skall sätta upp en lampa i köket som skall kopplas till en dubbel strömbrytare, kronbrytare?

I nuläget är en lampa redan kopplad som tänds av ena knappen. Denna är inkopplad med blå kabel till L och svart till N.

Där den nya lampan skall sitta så sticker det fram tre olika färger, 2 svarta med en röd hatt, 2 blåa med röd hatt och en enkel vit kabel.

I brytaren går en svart kabel in i hål märkt L, och sedan en svart bygel vidare till nästa L. Sedan går två vita kablar ut från två olika hål markerade med pilar.

Blir osäker på hur jag ska tänka och tacksam för hjälp!
 
  • Elektriska kablar sticker ut från väggen: två svarta med röda hattar, två blå med en röd hatt, en vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dubbelströmbrytare öppnad i vägg med synlig anslutning och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryt strömmen till aktuella gruppen
Kontrollmät att det är spänningslöst
Klipp bort Torixen (röda tomtehatten) på blåa kablarna, skala, anslut till tex wago
Anslut nya lampans Nolla till blåa wagon
Anslut vita tråden till nya lampans ”L”.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bryt strömmen till aktuella gruppen
Kontrollmät att det är spänningslöst
Klipp bort Torixen (röda tomtehatten) på blåa kablarna, skala, anslut till tex wago
Anslut nya lampans Nolla till blåa wagon
Anslut vita tråden till nya lampans ”L”.
Tack för snabbt svar! Svart kan jag lämna som den är? Det spelar ingen roll att det är två vita som går från brytaren och att jag bara hittar vit vid ena lampan?

Jag vet inte riktigt vad wago är för något, efter googling förstår jag att det är något kopplingsdon. Tanken är att båda befintliga blåa ska få kontakt med kabeln som går till lampans nolla eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.