Har problem med att få tag i en elektriker som kan hjälpa mig att koppla in min nya spis (skulle ta minst 2 V), orkar inte vänta så länge. Tänkte ge mig på det själv, vet dock inte riktigt hur det ska kopplas. Nån som kan beskriva hur jag ska göra utifrån bifogade bilder?
 
  • IMG_1120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att dömma av bilderna så har du idag 1-fasmatning och troligen 2,5kvmm (eller i värsta fall bara 1,5).

Spisen du har köpt går enligt bilden på inkopplingsschemat att koppla om för 1 fas drift.

Så långt är det OK. MEN spisen drar med stor sannolikhet mycket srtröm, i så fall behöver du antingen byta trådar från centralen till minst 4 kvmm och sätta i större säkring, eller dra fram 3 -fas (bättre). Titta i installationsanvisningen för spisen om det finns angivet en rekomenderad säkringsstorlek, och om det står viilek n "märkeffekt" den har.

Oavsett vilken metod du kan välja så är det ett arbete som man som hempulare inte skall ge sig på (inte bara av formalitetsskäl, det är mycket som skall kollas etc innan man kan göra helt rätt).
 
Ta en skarpare bild av vänsterkanten på spisens kopplingschema, eller läs av själv spisens effekt och skriv den här!
 
Till saken hör att jag pratade med en granne som nyligen bytt spis och först beställt fel innan han fick veta att huset har ett 2-fassystem. Informerade säljaren på SIBA om detta och de beställde då hem en spis (från tyskland) som skulle vara anpassad för detta. Enligt kopplingschemat är spisen anpassad för strömstyrka mellan 220 till 240V. Bifogar en bättre bild på schemat
 
  • IMG_1130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du vill köra spisen på en fas samt full effekt (10,9kw) behöver du en säkring på 50 A (47,5) så det kan du nog glömma jag tror att du i bästa fall har 25A att tillgå i lägenheten. Har du två faser behöver du 4 trådar 2 olika faser, nolla och skyddsjord. Du klarar dig troligtvis med att säkra faserna med 20A per fas. Eftersom du bara har tre trådar fram måste du dra om tråden och ska då använda minst 4 mm².
 
elmont skrev:
Om du vill köra spisen på en fas samt full effekt (10,9kw) behöver du en säkring på 50 A (47,5) så det kan du nog glömma jag tror att du i bästa fall har 25A att tillgå i lägenheten. Har du två faser behöver du 4 trådar 2 olika faser, nolla och skyddsjord. Du klarar dig troligtvis med att säkra faserna med 20A per fas. Eftersom du bara har tre trådar fram måste du dra om tråden och ska då använda minst 4 mm².
Om du kikar i denna tråd från 2007 har du kommenterat som ovan. Jag har idag köpt en spis med likadant kopplingschema i bak, en bosch. Vi ska koppla in 1-fas och liksom bilder ovan kom enbart en bygel med spisen. Jag har en kabel med en brun, en grön/gul och en blå sladd. Kan du guida oss igenom hur man kopplar in denna?
 
jo2010 skrev:
Om du kikar i denna tråd från 2007 har du kommenterat som ovan. Jag har idag köpt en spis med likadant kopplingschema i bak, en bosch. Vi ska koppla in 1-fas och liksom bilder ovan kom enbart en bygel med spisen. Jag har en kabel med en brun, en grön/gul och en blå sladd. Kan du guida oss igenom hur man kopplar in denna?
Obs, denna fråga är till Elmont.
 
Om allt är rätt utfört i lägenheten så ska brun kopplas på 1 - 2- 3 och dom ska byglas, den blå ska kopplas på 4 - 5 samt jorden på PE. Om du lossar byglingen på mellan 4 - 5 så är det troligen flera "byglar" under samma klämmor, spisen är troligen leveranskopplad för 3 fas och nolla.
 
Jag var lite snabb med att svara på ditt mail, ser ju att du svarat här hur jag kopplar. Tack så mkt, det är som du sa 3 byglar som sitter tillsammans.
 
Haha Detta var en ny sak, en tråd där bara en person får svara i. :D

//Patrik
 
Fungerade super. Tack för din hjälp!!
 
Patrik... Det var bara för att han var online och hans tidigare svar förklarade mkt av det vi ville veta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.